Huts haalt slag thuis in strijd tegen zaak Major maar verliest bij havenboetes
Foto: Frederik Buyckx

Fernand Huts, ceo van de logistieke groep Katoen Natie, heeft van de Europese Commissie gelijk gekregen in zijn strijd tegen de wetgeving voor havenarbeid. Tegelijk krijgt hij bij het Antwerpse hof van beroep ongelijk in het dossier over de havenboetes.

Huts ligt al maanden overhoop met de vakbonden in een conflict over het statuut van het personeel bij Logisport, een van zijn dochterbedrijven. Omdat dit op haventerreinen gebeurt, is er volgens de bonden sprake van havenarbeid. Maar Huts geeft als activiteit steeds het voorbeeld van ‘soutiens in plastieken zakjes steken’. Dat is volgens hem geen havenarbeid, en daarom weigert hij ook dit statuut te geven aan zijn werknemers.

De Commissie volgt de kritiek dat de wet op de havenarbeid meerdere beperkingen van vrijheid van vestiging inhoudt. De regering heeft nu twee maanden tijd om de commissie te antwoorden. Huts is ‘blij verrast met de snelheid waarmee de Europese Commissie werkt’. ‘Het is nu aan de Belgische regering om zich in orde te stellen. Voor ons is het probleem in elk geval opgelost, omdat België zich naar de Europese regelgeving moet schikken.’ Havenboetes

In een andere zaak lijkt Huts wel het onderspit te delven. Huts vocht aan dat een aantal havenbedrijven actief in het Deurganckdok korting hadden gekregen op boetes voor het niet behalen van de vastgelegde tonnenmaatverplichtingen. Huts vocht die kortingen aan, maar volgens de VRT krijgt hij nu ongelijk van het Antwerpse hof van beroep.

Door de economische crisis besloot het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen kortingen op boetes te geven aan bedrijven die hun contractueel vastgelegde tonnenmaatverplichtingen niet haalden. Containerbehandelaars PSA Antwerp en Antwerp Gateway moesten sinds 2008 in totaal voor 67 miljoen euro aan boetes betalen, maar de raad van bestuur van het Havenbedrijf besliste om 53 miljoen euro niet te innen “in het belang van de concurrentiekracht van de Antwerpse haven en de stad.”

Katoen Natie-CEO Fernand Huts, die zelf ook korting kreeg, ging met de aanpak niet akkoord en stapte naar de rechter. Volgens hem was er sprake van concurrentievervalsing. De rechter oordeelde van niet omdat de twee bedrijven niet als rechtstreekse concurrenten van Katoen Natie beschouwd kunnen worden.

Het Antwerpse hof van beroep volgt die zienswijze. “Katoen Natie is geen concurrent voor de bedrijven met grote zeecontainerschepen”, klinkt het. “En de haven van Antwerpen mag de regels aanpassen in crisistijden.”

Volgens VRT Nieuws neemt Huts akte van de beslissing, maar zal de zaak volgens hem nog ten gronde bekeken worden door een rechtbank in Brussel.