Groen licht voor 123 nieuwe hybride bussen bij De Lijn
Foto: BELGA

De Vlaamse regering heeft haar goedkeuring gegeven voor de aankoop van 123 hybride bussen bij De Lijn. Dat kan nu een procedure bij de Raad van State van de baan is. Het gaat om de grootste aankoop van hybride bussen bij de Vlaamse vervoersmaatschappij. De contracten hebben een waarde van 38,2 miljoen euro.

Deaanbesteding was door busbouwer Van Hool aangevochten bij de Raad van State. Na een beoordeling besliste De Lijn 105 bussen te bouwen bij VDL Bus in Roeselare en de rest bij concurrent Van Hool in Koningshooikt: 105 bij VDL. Van Hool was ontevreden dat het slechts een klein deel van de bestelling kon binnenhalen, en vocht daarom de beoordeling aan. Maar dat is niet terecht, oordeelde de Raad van State gisteren. Daarop kon Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits doorgaan met de bestelling.

De 123 hybride bussen maken deel uit van de aankoop van 386 nieuwe bussen die de Vlaamse regering begin 2013 goedkeurde. Naast de hybride bussen ging het daarbij om 255 bussen met euro VI-motoren, vijf waterstofbussen, drie elektrische bussen. Het totale prijskaartje bedraagt 93 miljoen euro.

Van de 123 hybride bussen zullen er 105 geleverd worden door VDL Bus uit Roeselare en 18 door Van Hool uit Lier. De nieuwe bussen zullen ingezet worden in stadsgebieden. Ze worden verdeeld over de stadsnetten van Antwerpen (22), Brugge en Oostende (33), Gent (30), Hasselt (8) en Leuven (30).

Met de bestelling stijgt het aantal hybride bussen bij De Lijn van 79 tot 202. Bedoeling is dat de eerste nieuwe hybride bussen begin 2015 in het straatbeeld zullen verschijnen. De laatste worden in het najaar van 2015 geleverd.

Hybride dieselelektrische bussen halen hun vermogen uit twee krachtbronnen: enerzijds een dieselmotor, anderzijds een batterij voor de elektrische energie. De batterij slaat de energie op die vrijkomt bij het remmen, en geeft deze energie vrij bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft. Daardoor is een hybride tot drie keer stiller dan een gewone dieselbus. Bovendien verbruikt een hybride bus tot een kwart minder, waardoor hij ook minder schadelijke stoffen uitstoot.