Het wegdek van de E40 tussen Leuven en Brussel ligt er alweer erbarmelijk bij, terwijl het nog geen vier jaar geleden is vernieuwd. 'Alleen de bovenste laag is toen vervangen, ze hadden beter ook de fundering vervangen', klinkt het bij de critici. Bij Wegen en Verkeer zeggen ze dat dat een bewuste keuze was, om de kosten te drukken.

De werken aan de E40 tussen Bertem en Sterrebeek, die in 2010 uitgevoerd werden en voor flink wat fileleed gezorgd hebben, waren puur werken aan de toplaag. 'De snelweg lag er toen heel slecht bij en die werken waren puur om de levensduur ervan te verlengen', zegt Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer. Een groot structureel onderhoud, waarbij ook de fundering aangepakt wordt, daar was in dat geval geen geld voor.

Een foute beslissing, vindt wegenbouwkundige Etienne De Winne, die vindt dat ook de funderingen beter aangepakt waren. 'De werken hebben 12,7 miljoen euro gekost', zegt De Coster. '6 miljoen daarvan is gegaan naar het vervangen van de toplaag. We hebben ook nog 1 miljoen gegeven aan betonherstellingen en door de betonneringswerken aan de middenberm hebben we die kunnen versmallen en zo plaats gecreeërd voor de spitsstrook die er nu ligt.'

Er is nu eenmaal geen geld om elke snelweg meteen volledig aan te pakken. 'Het is een afweging die we moeten maken, in functie van het budget', zegt De Coster.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig