Binnenkort meldt u zich bij alle Belgische media aan met de Media-ID
Foto: IMAGEGLOBE

De Belgische mediagroepen hebben samen Media-ID uitgewerkt, één login waarmee lezers zich bij alle Belgische mediagroepen zullen kunnen aanmelden, en ook laagdrempelig zullen kunnen betalen voor allerlei diensten. Na de zomer zal u de Media-ID op alle sites zien verschijnen.

Zowat alle grote mediamerken doen mee aan het project: De Persgroep, Gopress, IPM, L’Avenir, Mediafin, Mediahuis, Sanoma, Roularta, Rossel, RTL, Sudpresse, Medialaan en VRT.

Op al hun sites zal na de zomer een zelfde login-scherm verschijnen. Eens u bent aangemeld, kan u met dezelfde login en hetzelfde wachtwoord op alle andere sites kunnen inloggen. Als u nu al aangemeld bent bij een van de mediasites, zal u de vraag krijgen om over te schakelen naar de Media-ID. Uw wachtwoord en login zullen gewoon hetzelfde blijven.

‘De mediagroepen zullen pas toegang krijgen tot de gegevens van uw Media-ID als u zich handmatig aanmeldt op een van hun sites, verduidelijkt Caspar van Rhijn, directeur Digitale Nieuwsmedia van het Mediahuis. ‘Het is dus niet zo dat alle groepen die Media-ID gebruiken ook aan uw gegevens kunnen. Dat kies je elke keer zelf. En je krijgt via de ID ook een overzicht waar je overal aangemeld bent, en je kan daar altijd in schrappen. Ik wil ook benadrukken dat het geen gemeenschappelijke paywall is. Het is een systeem dat de drempel verlaagt tot het gebruik van mediasites omdat je als gebruiker eenzelfde login en paswoord kunt gebruiken voor alle sites. En je kan er, als je dat wil en als de site dat ondersteunt, kleine betalingen mee doen zonder dat je telkens een kredietkaart of bakje moet bovenhalen.’

50 cent voor liveverslag

De Media-ID zal namelijk ook gekoppeld kunnen worden aan een kredietkaart, zodat je er gemakkelijk microbetalingen mee kan doen. ‘Met een aantal beschermingen voor de gebruiker. Er zullen geen grote bedragen met de Media-ID kunnen worden betaald. Ook recurente opdrachten, zoals een maandelijks abonnement op Spotify, kan je niet betalen met de Media-ID.’

‘Op dit moment zijn er nog geen concrete toepassingen voor betalend gebruik. Maar die zullen zich waarschijnlijk ontwikkelen eenmaal het systeem gelanceerd is. Zo zou je bijvoorbeeld voor 50 cent de liveverslaggeving van een sportwedstrijd kunnen volgen.’

Privacy

‘We willen als Vlaamse media met de Media-ID ook tegemoetkomen aan de strenge Europese privacy-wetgeving’, zegt Van Rhijn. ‘Amerikaanse bedrijven als Facebook hebben veel minder scrupules. Vandaag melden veel mensen zich voor allerlei toepassingen aan via hun Facebook-account, zonder dat ze er bij stilstaan dat Facebook dan ook alles mag registreren wat ze op die site of met die app doen. Met de Media-ID willen we de consument een betere bescherming van zijn gegevens garanderen.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig