De voorbije vijf jaar kreeg de Vlaamse ombudsman 240.000 klachten over de Vlaamse overheid. Bijna een verdubbeling tegenover de vorige legislatuur. Vooral over De Lijn, over de staat van de wegen, geluidsoverlast en de late betaling van de schooltoelagen.

Bart Weekers, de Vlaamse ombudsman, heeft een paar duidelijke aanbevelingen voor de Vlaamse overheid: betaal de schooltoelagen automatisch op 1 september en niet halverwege het schooljaar, creëer een portaalsite waarop burgers kunnen zien wat ze nog tegoed hebben (bv. premies) en verschuldigd zijn (bv.verkeersboetes) aan de overheid, en behoud de centrale Vlaamse infolijn (het gratis nummer 1700).

Samengevat: digitaliseer en automatiseer, maar behoud wat goed is. De slogan van het jaarverslag van de ombudsman luidt ‘houd alle lijnen open’. Dat de lijnen open staan, moet alvast blijken uit de ontploffing van het aantal meldingen. ‘Dat is op zich geen slechte zaak’, meent Weekers. ‘Integendeel, het toont aan dat de Vlaamse overheid een toegankelijk luisterend oor heeft geboden.’

De belangrijkste klachten van de burgers gaan over dingen die dicht bij de mensen staan. ‘Mensen worden elke dag geconfronteerd met het openbaar vervoer en de staat van de wegen’, zegt Weekers op het VRT radionieuws. Een ander voorbeeld is geluidshinder. ‘Mensen liggen wakker van het lawaai in hun straat, niet van Oosterweel.’ Daarom moet ook het nummer 1700 blijven bestaan, volgens Weekers. ‘Een sterk merk.’

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig