‘Combineer Oosterweel met Ringland’
Bart Martens Foto: BELGA

Ringland gecombineerd met het Oosterweeltracé biedt een oplossing voor mobiliteit, leefbaarheid en stedelijkheid. Dat stelt SP.A-parlementslid Bart Martens.

Ringland introduceerde vorige week een plan om de Antwerpse ring volledig te overkappen. De gecreëerde nieuwe ruimte doet dromen van stadsontwikkeling.

De bedenkers willen eerst overkappen. Indien nodig kan nadien een bijkomende tunnel onder de Schelde volgen. Bart Martens volgt dat plan niet. ‘Alle mobiliteitsstudies wijzen uit dat er een nieuwe tunnel moet komen, zelfs als het concept van Ringland de doorstroming op de ring verbetert’, zegt Martens vandaag in De Standaard. ‘Ringland mag geen pleidooi worden om de keuze voor het Oosterweeltracé te bevriezen.’

De milieueffectrapporten die nog moeten worden gemaakt, houden volgens Martens rekening met het overkappingsscenario.

Puzzel

‘Zowel Oosterweel als Meccano (het andere tracé) veroorzaakt lawaaioverlast en fijn stof. De overkapping gaat dat tegen. De combinatie van Ringland met Oosterweel laat de puzzel kloppen’, meent Martens.

Ringland verkiest Meccano boven Oosterweel, maar dat is volgens Martens ‘ingegeven door opportuniteitsredenen’. ‘De combinatie van Oosterweel met de scheiding van het stedelijke en het doorgaande verkeer op de ring scoorde in het milieu­effectrapport erg goed. Het heeft ook geen zin om met een overkapte ring het verkeer met een grote boog om de stad te laten rijden’, klinkt het.

En wat met het kostenplaatje? 'De overkapping genereert terugverdieneffecten. Een deel van de gewonnen oppervlakte kan worden verkaveld. Bovendien maakt de overkapping de ondertunneling van de R11bis (tussen Wommelgem en Wilrijk) overbodig.'

Lees hier het opiniestuk van Bart Martens.