Delhaize trekt zich verder terug uit Balkan
Delhaize-CEO Frans Muller Foto: Photo News

Winkelketen Delhaize verkoopt zijn 39 winkels in Bosnië en Herzegovina. De groep heeft daarover een akkoord gesloten met Tropic Group B.V. Daarmee trekt de groep zich steeds verder terug uit de Balkan.

Dat meldt het bedrijf dinsdag, zonder financiële details prijs te geven. Delhaize baatte de winkels uit onder de naam Maxi, Mini Maxi en Tempo. Delhaize kocht die winkels in 2011 van het Servische Delta Maxi, als onderdeel van 450 winkels in de hele Balkan.

Delhaize betaalde toen 932,5 miljoen euro voor die keten. In 2012 schreef Delhaize al 270 miljoen euro af op die investering. In het derde kwartaal van vorig jaar werd nog eens 195 miljoen euro afgeschreven.

De winkels in Montenegro, Albanië en Bulgarije werden eerder al verkocht. Van de maxi-keten blijven enkel de winkels in Servië nog in de portefeuille van Delhaize.

"De beslissingen hebben te maken met de keuze van Delhaize voor enkele kernmarkten", klinkt het bij de voedingsdistributeur. Delhaize-topman Frans Muller kondigde midden maart aan te focussen op de kernmarkten Verenigde Staten (met Food Lion en Hannaford), België (en Luxemburg), Griekenland en Servië.

Delhaize is voorts nog actief in Indonesië en Roemenië, maar dat betekent niet dat er over die landen binnenkort aankondigingen te verwachten zijn. "We zijn zeer tevreden over die landen", luidt het. "De keuze voor de kernmarkten heeft te maken met kapitaalinvesteringen."

Overnemer Tropic Group B.V. is een onderneming opgericht door Bojan Risovic, “een gerenommeerde distributeur met een lange staat van dienst in het leiden van succesvolle distributiebedrijven”, zo klinkt het in een persbericht.

De transactie zal vermoedelijk in het derde kwartaal afgerond worden. Over de verkoopprijs zijn geen mededelingen gedaan.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig