Fusie Ardo en Dujardin Foods creëert Europese diepvriesgroentenreus
Jan Haspeslagh, de sterke man van Ardo. Foto: Lisa Van Damme

De families Haspeslagh slaan de handen in elkaar en brengen hun twee concurrerende groentenbedrijven samen. Daardoor ontstaat een uitgesproken leidende groep met 3.800 werknemers, goed voor 811.000 ton groenten, fruit en kruiden.

De krachtenbundeling van de families Haspeslagh is de belangrijkste deal van de afgelopen decennia in de West-Vlaamse diepvriesgroentensector. De cluster van 9 bedrijven in de streek van midden West-Vlaanderen zet sinds jaar en dag de toon in de branche. Dat is te danken aan de aanwezigheid van vruchtbare grond en gezonde ondernemingsrivaliteit.

De jongste jaren was Hein Deprez via Greenyard Foods een offensief aan het inzetten in de sector via gerichte overnames waardoor marktleider Ardo wat meer op de hielen werd gezeten. Dujardin was nummer vier of vijf. Beide groepen waren in handen van de familie Haspeslagh. Ardo en Dujardin werden opgericht door twee broers, die hadden in totaal 7 zonen. Die zeven neven slaan nu de handen in elkaar. Philippe Haspeslagh en Jan Haspeslagh zijn de twee bekendste boegbeelden van respectievelijk Dujardin en Ardo.

Complementaire bedrijven

Voorafgaandelijk aan de fusie kocht Dujardin de financiële minderheidsaandeelhouder NPM Capital uit. Daardoor komen de aandelen nu opnieuw volledig in familiale handen. ‘De families bundelen de krachten. Het omgekeerde van wat je meestal in Vlaanderen ziet’, zegt Philippe Haspeslagh.

De nieuwe combinatie versterkt aanzienlijk zijn positie in acht landen waar er 20 productiefaciliteiten zijn. Ardo en Dujardin zijn relatief complementair in die zin dat Ardo wat meer op de industrie en catering is gericht, Dujardin meer op de retail. Ardo staat sterker in fruit, terwijl Dujardin de nummer twee in Europa is inzake kruiden.

De hele operatie moet nog goedgekeurd worden door de concurrentie-autoriteit.