Sterrenchef Bart De Pooter wordt vleesleverancier voor Colruyt
Bart De Pooter Foto: pol de wilde

Tweesterrenchef Bart De Pooter van Pastorale in Reet gaat vanaf april samenwerken met supermarktketen Colruyt, dat op zijn vleesafdeling meer ruimte wil maken voor premiumproducten. Dat schrijft de krant De Tijd.

Colruyt focust al langer op vlees, onder andere met eigen slagerijen en door het Belgisch witblauw runderras te promoten. De supermarktketen, die ook alsmaar meer vlees verkoopt en daarmee ingaat tegen de dalende trend in de rest van de markt, wil nu nog meer inzetten op premiumproducten en gaat daarvoor in zee met tweesterrenchef Bart De Pooter.

De Pooter, de enige Belgische chef-kok die twee verschillende sterrenrestaurants achter zijn naam heeft staan, verdeelt zijn tijd tussen Pastorale in Reet (twee Michelinsterren), WY in Brussel (een Michelinster) en zijn bedrijf in import en export van kwaliteitsvlees.

Dat vlees vond hij bij de Nederlandse slachterij Gosschalk. Die verwerkt Holsteinrunderen die voornamelijk bekendstaan om hun productieve melkkoeien, maar een klein percentage van de dieren levert ook uitzonderlijk vlees dat bovendien geschikt is om af te rijpen.

Door dat proces, waarbij men het vlees laat besterven in speciale koelkamers, wint het nog aan kwaliteit: het vlees verliest vocht en krijgt daardoor een compactere structuur. Daarbovenop wordt het ook malser, door de enzymen in het vlees. De Pooter vergelijkt het vlees met Wagyu.

‘Dat vlees heeft een grote reputatie, maar het is ook heel duur. Zorgvuldig geselecteerde Holstein is minstens even lekker, maar ook goedkoper’, aldus de sterrenchef vandaag in De Tijd die daardoor meent dat die eigenschappen het Nederlandse vlees geschikt maken voor supermarkten.

De Pooter nam contact op met Colruyt en wordt vanaf april ook hun leverancier. Hij zal zeven weken gerijpt vlees van slachterij Gosschalk versnijden en bereiden voor Colruyt en richtte daarvoor de venootschap ClaraBella op.