Handelaars krijgen compensatie voor storing betaalverkeer
Foto: BELGA

Worldline, de exploitant voor het elektronische betaalverkeer, gaat handelaars compenseren voor de storing in het elektronisch betaalverkeer op 23 december.

Op 23 december, een van de drukste winkeldagen van het jaar, liet bancontact het enkele uren afweten. Volgens UCM, de Franstalige federatie van zelfstandige handelaars, bereikten de federaties uit de sector een akkoord met Worldline voor een compensatie ter waarde van 5 miljoen euro.

Als tegemoetkoming voor de geleden schade moeten handelaars twee zaterdagen voor Kerstmis, één dit jaar en één volgend jaar, geen transactiekosten betalen.

Daarnaast zullen kleine handelaars in de toekomst kunnen gebruikmaken van het Tina-systeem, een soort back-upsysteem dat toelaat dat bij een panne van het netwerk nog steeds elektronische transacties kunnen opgeslagen worden. Het eerste jaar is dat gebruik gratis, nadien kan men kiezen voor een abonnement. 

Tot slot zou Worldline beloofd hebben om bij een panne na 20 minuten over te schakelen naar de reserveserver. Het bedrijf wil dat tegen eind 2015 realiseren. 'De hinder wordt op die manier beperkt tot maximaal 20 minuten', stellen de handelsfederaties vast. 

De handelsfederaties  Unizo, Comeos en UCM zijn tevreden. 'Alle maatregelen samen zijn goed voor een totale investering van Worldline van 5 miljoen euro. De afgesproken maatregelen zijn een passende compensatie.'