Albert Heijn duwt prijzen omlaag
Albert Heijn in de Ghelamco Arena in Gent Foto: Artur Eranosian
Het prijspeil van een staal voedingsproducten in supermarkten waar er een Albert Heijn in de buurt is, ligt gemiddeld 2 procent lager dan waar de Nederlanders niet aanwezig zijn.

Het onderzoeksbureau AC Nielsen vergeleek tussen juli en november prijzen van 50 merkartikelen in allerlei supermarkten. Daarbij werd een onderscheid gemaakt tussen winkels binnen en buiten een straal van 10 kilometer rond een Albert Heijn-supermarkt. 

Gemiddeld lag de prijs in de winkels dicht bij een Albert Heijn 2 procent lager dan in winkels verder af. Volgens Jeroen Jorssen, analytisch consultant bij AC Nielsen, blijken de prijsverschillen groter te zijn voor producten waar Albert Heijn zijn aankoopkracht in Nederland kan laten gelden dan voor typisch Belgische producten (pakweg een bak Jupiler). Op sommige producten was er geen prijsverschil, op andere liep dat op tot 10 procent en meer. Ook promoties beïnvloeden het beeld.

De supermarktprijzen in Nederland liggen gemiddeld 12 procent lager dan in België. Colruyt, die de laagste prijzenstrategie hanteert, volgt elke prijsverlaging. Op zich is dat een gemak voor de Colruyt-klant: hij vindt alle promoties onder één dak. Maar door die strategie zet Colruyt wel een hefboom op de Albert Heijn-winkels. Toen Albert Heijn bijvoorbeeld zijn Ghelamco-winkel opende in Gent, verlaagde Colruyt de prijzen in zeven supermarkten.

‘En doordat Colruyt reageert, heeft dat ook een impact op ons’, geeft een insider bij Delhaize toe. Op die manier ontstaat een kettingreactie. Zij het dat de strijd lijkt te worden uitgevochten op een beperkt aantal producten. 

Albert Heijn heeft ondertussen 20 supermarkten in België en wil er in 2016 zo’n 50 hebben.