Commotie rond ‘blank’ promotiefilmpje Antwerpen
Foto: New Impact

Een promotiefilmpje dat bepaalde troeven van Antwerpen moet benadrukken ten opzichte van bedrijven, leidt tot heel wat commotie op sociale media omdat het een wel erg ‘blank’ beeld van de Antwerpse bevolking zou geven. Het stadsbestuur erkent dat sommige aspecten van Antwerpen onderbelicht worden, maar stelt dat dat te maken heeft met de specifieke doelstelling van het filmpje.

‘Het gaat niet om hét nieuwe promofilmpje voor Antwerpen: we werken momenteel nog aan een bredere marketingstrategie waarin facetten zoals multiculturaliteit wél naar voren komen’, klinkt het.

Het drie minuten lange filmpje in kwestie heet ‘Moving Antwerp’ en is van de hand van producent New Impact, die het dinsdag online zette. Op de Facebookpagina van het bedrijf en op Twitter doken al snel lovende reacties op over de mooie beelden van de Scheldestad, maar ook kritiek over het weinig diverse beeld van de Antwerpenaar dat het filmpje zou ophangen. Ook Antwerps SP.A-kopstuk Yasmine Kherbache zag naar eigen zeggen ‘een weinig realistisch beeld van de Antwerpse bevolking’.

‘Diversiteit van Antwerpen niet verstoppen’

Het stadsbestuur vindt de commotie sterk overroepen. ‘Het filmpje was niet voor het brede publiek of de media bedoeld, maar heeft een erg specifieke business-to-business doelstelling, waarbij gefocust wordt op bepaalde aspecten van de stad zoals de haven, musea of de diamantsector’, zegt Bart Van Camp, woordvoerder van Antwerps schepen voor Toerisme Koen Kennis (N-VA). ‘Sommige andere aspecten worden inderdaad onderbelicht, zoals de multiculturaliteit, maar ook bijvoorbeeld onderwijs of de zorgsector. Eind dit jaar willen we echter naar buiten komen met een bredere marketingstrategie waarin alle facetten wél evenwichtig voorkomen. We willen de diversiteit van Antwerpen niet verstoppen, integendeel.’