Smog in Brussel erger dan voorspeld
De smog boven Brussel eind vorige week Foto: AP

Net als in Parijs begin deze week had ook in Brussel het systeem van alternerend rijden moeten worden ingevoerd eind vorige week. De smog in onze hoofdstad was namelijk erger dan verwacht.

Vorige week donderdag en vrijdag was het smogalarm van kracht in ons land. Dat hield in dat op verschillende snelwegen maximum 90 kilometer per uur mocht gereden worden. Maar eigenlijk hadden de maatregelen nog iets verder moeten gaan.

De concentraties fijn stof die in het meetstation in Haren werden gemeten op donderdag en vrijdag, klommen telkens boven 100 microgram per kubieke meter. Ook in Ukkel werd de grens van 100 microgram per kubieke meter overschreden.

Volgens een besluit van de Brusselse regering uit 2008 betekent dit dat niet alleen fase 1, maar ook fase 2 van het smogalarm in werking treedt: gratis openbaar vervoer, de verplichting om de temperatuur in kantoren lager te zetten en alternerend rijden. Auto’s met een onpare nummerplaat mogen dan enkel door Brussel rijden op een onpare dag, auto’s met een even nummerplaat op de even dagen.

Foute voorspellingen

Dat fase 2 toch niet van kracht was, heeft te maken met foute voorspellingen. Die waren te laag ingeschat. Volgens de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (Ircel) gingen de drempelwaarden voor fase 2 namelijk niet overschreden worden. ‘Er werd enkel gemeld dat de waarden boven de 70 zouden liggen’, zegt Mikaël Angé van het kabinet van Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) aan Brusselnieuws.be. Voor Ircel kwam vooral de overschrijding van de drempelwaarden in Ukkel onverwacht.

Ergste smog sinds 2007

Begin deze week werd de maatregel van alternerend rijden nog bij onze zuiderburen in Parijs en de Parijse voorsteden ingevoerd. De Franse regering nam die drastische maatregel om de ergste smog sinds 2007 tegen te gaan.