Recordjaar voor e-commerce in België
Foto: rr

2013 was een recordjaar voor online handel. Ons land heeft zijn achterstand tegenover de buurlanden ingehaald en voor 2014 zijn er mooie vooruitzichten. Dat blijkt uit een enquête van BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars

De enquête van BeCommerce bij 600 online respondenten over de huidige stand van zaken van e-commerce ‘toont aan dat e-commerce het goed doet’, klinkt het in een persbericht. 2013 brak alle records voor de Belgische handel via internet: een omzet die met 25,66 procent groeide ten opzichte van 2012, goed voor 1,91 miljard euro.

Toch liggen er volgens BeCommerce nog heel wat kansen voor het grijpen om de sector in België verder uit te bouwen. Volgens de vereniging van online handelaars bieden smartphones, tablets en sociale media nog heel wat opportuniteiten. ‘De interactie tussen fans en klanten van een bepaald merk beïnvloedt hun ervaring en tevredenheid en laat zich meten in termen van conversatie en transacties’, weet Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce.

Optimisme

In de enquête peilde ook naar de verwachtingen voor 2014, en ook die ‘geven reden tot optimisme’. Volgens BeCommerce zeggen handelaars dat ze de toekomst vol vertrouwen tegemoet zien. De omzet wordt geschat op 2 miljard euro, want 91 procent van de bedrijfsleiders denken dat online aankopen in 2014 nog zullen toenemen.

‘Het vertrouwen was overigens nog nooit zo groot’, klinkt het nog. Bijna 6 op de 10 online handelaars denken dat binnen twee jaar internet het belangrijkste – zo niet het enige – bestelkanaal zal worden. In 2012 dachten dat er nog maar 2 op de 10.

Werkgelegenheid

De groei van e-commerce in België creëert ook veel werkgelegenheid. In 2013 verklaarde het grootste deel van de online handelaars (33 procent) tussen de 11 en de 20 mensen te werk te stellen, terwijl in 2012 de meeste bedrijven tussen 6 en 10 werknemers telden. Vandaag zet die trend zich verder: ongeveer 9 van de 10 bedrijfsleiders van webwinkels (87 procent) zijn van plan nieuwe medewerkers aan te werven in 2014. Ze zijn vooral op zoek naar specialisten in e-marketing, informatici en medewerkers voor de klantendienst.

‘We zien trouwens dat meer en meer universiteiten bacheloropleidingen voor e-commerce aanbieden, met het oog op beroepen zoals web manager, community manager, verantwoordelijke voor online verkoop, ontwerper van e-marketing campagnes, maar ook oprichter van een e-commerce bedrijf’, legt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, uit.

Vooral kleding, Visa en Bpost

Uit de enquête blijkt ten slotte dat in 2013 voor 6 op de 10 bestellingen het gemiddelde bedrag per bestelling hoger lag dan 100 euro en voor 12 procent van deze bestellingen zelfs hoger dan 500 euro. Het populairst zijn kleding en accessoires, binnenhuisdecoratie, hardware en software, speelgoed en keukenapparaten.

Internetgebruikers betalen hun aankopen meestal met Visa, MasterCard of een klassieke bankkaart. ‘We zien dat het marktaandeel van de verschillende betalingswijzen, aangeboden door online handelaars die enkel via internet verkopen, flink stijgt in vergelijking met 2012.’

Bpost blijft nog steeds meer dan de helft van de bestellingen leveren, ook al zijn systemen met afhaalpunten, zoals Kiala en Mondial Relay de laatste twee jaar in opmars. Ten slotte is er ook nog het netwerk van geautomatiseerde afhaalvakjes, een nieuwe trend in het ophalen van pakjes. Met dat concept kan de klant zijn online aankopen afhalen of pakjes terugzenden via beveiligde zelfbedieningsvakjes.