Kmo’s en vrije beroepen zien kansen in nieuwe internetextensies
Foto: AP

Bijna zes op de tien kmo’s en vrije beroepen zien opportuniteiten in nieuwe internetextensies, zoals bijvoorbeeld .shop, .web, .hotel, .brussels, .vlaanderen en .gent. Dat blijkt uit een marktonderzoek, uitgevoerd door TNS Dimarso in opdracht van de Belgische domeinnaambeheerder DNS Belgium.

Het marktonderzoek in Vlaanderen en Brussel gebeurde begin dit jaar, deels telefonische deels online, bij 1.000 particulieren en 500 professionelen (kmo’s en vrije beroepen). De belangrijkste conclusie is volgens DNS Belgium dat een meerderheid (59 procent) van de professionelen ‘mogelijkheden ziet’ in de nieuwe internetextensies. Die worden voor professionelen mogelijk vanaf september van dit jaar en voor particulieren vanaf midden januari volgend jaar. Drieënveertig procent van de respondenten in het onderzoek vindt de komst van nieuwe extensies ‘een positieve evolutie’ en 40 procent zegt dat ze ‘nuttig kunnen zijn’.

‘Bij de bedrijven die er niet zo positief tegenover staan, overheerst de vrees dat extensies tot verwarring en complicaties kunnen leiden’, zegt Philip Du Bois, general manager van DNS Belgium. Bij de particulieren liggen de resultaten in dezelfde orde van grootte. Bij de respondenten die .vlaanderen in de toekomst zouden registreren, blijkt wonen of actief zijn in de regio de hoofdreden.

Iets meer dan de helft van de vrije beroepen bezit een domeinnaam, zo blijkt voorts uit het onderzoek. Bij de ondernemingen is dat 89 procent. Ongeveer 30 procent van de professionelen is van plan om nog een domeinnaam te registreren. Bij de particulieren, waarvan minder dan 20 procent een domeinnaam heeft, ligt dat percentage de helft lager.

Identiteit

‘Met de komst van nieuwe domeinnaamextensies zal de extensie een weloverwogen beslissing moeten worden’, zegt DNS Belgium. ‘Ondernemingen, vrije beroepen en particulieren kunnen dan een extensie kiezen die aansluit bij hun identiteit, dienst of product.’

Voor 74 procent van de bedrijven is het belangrijk dat de extensie de identiteit van het bedrijf aangeeft, zo leert het marktonderzoek nog. Iets meer dan de helft vindt dat een extensie internationaal moet klinken. Voor 86 procent van de ondervraagde ondernemingen draait de extensiekeuze om betrouwbaarheid.