Muziekmarkt aan de betere hand dankzij het internet
Digitale downloads en streamingdiensten als Spotify en Deezer veroorzaken een kentering in muziekland. Foto: Photo News

Steeds meer mensen luisteren via het internet naar muziek. Uit nieuwe cijfers blijkt dat de digitale muziekmarkt het voorbije jaar me 4,3 procent gegroeid is.

Wereldwijd is de opbrengst van muziek via het internet het voorbije jaar gestegen naar 5,9 miljard dollar. Dat blijkt uit cijfers van het IFPI, de International Federation of the Phonographic Industry, waaruit ook duidelijk wordt dat webradio, downloads en streamingdiensten aan een stevige opmars bezig zijn.

De grote winnaar van 2013 op muzikaal vlak zijn de diensten die aan streaming doen, zoals Spotify en Deezer, voornamelijk via tablets en smartphones. Wereldwijd is dat zo, met een stijging van 51 procent, maar in ons land is de stijging nog spectaculairder: 170 procent. Mede daardoor is het digitale marktaandeel voor muziek gestegen van 20 procent in 2012 naar 30 procent in 2013. De opbrengst steeg daardoor met meer dan 40 procent naar 38,15 miljoen euro.

Met dank aan de digitale opmars daalt de omzet in de muziekmarkt in ons land veel minder dan vorige jaren. In 2012 noteerde het Belgian Entertainment Association een daling van 8 procent, maar in 2013 werd de daling teruggebracht naar 1,9 procent.

‘Dat kan deels verklaard worden door het stijgende succes van muzikale diensten via het internet’, klinkt het. ‘Maar het andere deel van de verklaring ligt in de bescherming van het aanbod tegen oneerlijke concurrentie van illegale diensten en platformen. Door het ontoegankelijk maken van websites en platforms die muziek, film, televisieprogramma’s en games illegaal aanbieden, is het webverkeer naar zulke sites met 25 procent gedaald in ons land.’ Dat fenomeen werd ook al vastgesteld in Zweden, toen het illegale The Pirate Bay er veroordeeld werd en de streamingdiensten opkwamen.