De naai- en modeketen Veritas zoekt een nieuwe aandeelhouder om haar te steunen in haar Europese groeiplannen. Het bedrijf bevestigt de berichten in De Tijd en L’Echo woensdag. De zakenbankpoot van ING België begeleidt haar daarbij.

Veritas wil nieuwe markten in Europa aanboren, een nieuwe hoofdzetel en distributiecentrum in gebruik nemen en een volwaardig e-commerceplatform oprichten. Dat staat woensdag te lezen in een persbericht dat het heeft over “een cruciaal scharniermoment in de geschiedenis van Veritas”.

“Er is versterking van het kapitaal en internationale expertise aangewezen”, luidt het. De nieuwe aandeelhouder wordt een “referentiepartner”, het gaat dus niet om een kleine participatie. In De Tijd zei voorzitter Marc Peeters nog dat hij niet vooringenomen is over het type partner. “Zolang de koper de eigenheid van het Veritas-concept onderschrijft, kan alles”.

De uitbreiding vertegenwoordigt een investering van 3 à 4 miljoen euro per jaar, bevestigt Veritas. In het online-winkelplatform werd al 2 miljoen euro geïnvesteerd. Daarnaast verhuist Veritas volgende maand naar een nieuwe hoofdzetel in Kontich en een nieuw distributiecentrum in Tisselt/Willebroek met 16.000 m2 opslagcapaciteit. Hierin werd 5 miljoen euro geïnvesteerd “om de toekomstige uitbreiding van de activiteiten logistiek te blijven ondersteunen”.

'Niet vooringenomen'

Welk type partner aan boord komt, is nog niet duidelijk. “Zolang de koper de eigenheid van het Veritas-concept onderschrijft, kan alles. We zijn niet vooringenomen”, zegt voorzitter Marc Peeters.

De Antwerpse keten bestaat 120 jaar en is in handen van zeven families. De groep is momenteel enkel in België en Luxemburg aanwezig, met 124 winkels, 800 werknemers en 113 miljoen euro omzet in 2013. Veritas wil op deze markten uitbreiden tot 140 winkels, maar mikt ook op Europese expansie. “De ervaring in Luxemburg toont aan dat Veritas ook in andere landen waar het niet historisch aanwezig was, een succesformule is”, luidt het in het persbericht. Er wordt in eerste instantie gekeken naar afzetmarkten in een straal van 350 kilometer rond de hoofdzetel.