ING schrapt proef met klantgegevens
Foto: Photo News

De Nederlandse bank ING stelt een proef waarbij advertenties getoond worden op basis van betaalgegevens van klanten voor onbepaalde tijd uit. De bank doet dat nadat er de voorbije week ernstige bezorgdheid ontstond over de privacy van de klanten.

In een open brief biedt Nick Jue, directeur van ING Nederland, zijn excuses aan voor de ontstane ‘onduidelijkheid’ over de omstreden proef, en de onrust die daardoor ontstaan is ING wou op maat gemaakte advertenties tonen, die afgestemd waren op eerdere aankopen van de klant.

Zo gaf de bank het voorbeeld van iemand die veel tuinmateriaal koopt, die aanbiedingen van andere tuincentra zou kunnen ontvangen. Volgens de bank ging het vooral om een dienst naar de klanten, waar mogelijk voor de bank geen inkomsten zouden uit voortvloeien. De data zouden niet rechtstreeks in handen van de adverteerders komen. Maar toch maakten zowel klanten en consumentenorganisaties en politici en de Nederlandse Nationale Bank zich zorgen over de praktijk.

‘Tijd nemen’

ING neemt geen afstand van het project zelf, maar schuift het wel op de lange baan. ‘Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan. Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden’, aldus Jue. Of die proef er uiteindelijk wel komt, zal ING pas na afloop van die gesprekken beslissen.

‘Niet verkocht’

Jue benadrukt in de open brief nogmaals dat de individuele klant- en transactiegegevens niet door ING met derden zullen worden gedeeld of verkocht. ‘De proef die in Het Financieele Dagblad werd genoemd was bedoeld om klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en voor hen besparingen te realiseren. Het doel is nadrukkelijk niet om informatie over transacties met externe bedrijven te delen en daarmee commercieel te gebruiken.’

Onderschat

Dat ING de test nu toch niet zal uitvoeren, toont aan dat de bank aanvankelijk de ophef heeft onderschat. In een interview met Het Financieele Dagblad klonk het hoofd van de afdeling particulieren Hans Hagenaars erg overtuigd dat het voor de klanten om een goede zaak zou gaan. Maar de weerstand over de privacy bleek sterker. ING zag zich de dag zelf nog genoodzaakt een eigen persbericht aan te passen.

België

Voor ING België heeft dit geen gevolgen. De bank hier was niet bij de test betrokken. De situatie is ook heel anders: in Nederland is ING een van de grootbanken, in België is het eerder een nichespeler.