‘Nicolas Ghesquière was favoriet van bij het begin’
Foto: Photo News

Vanity Fair mag het eerste interview brengen met Nicolas Ghesquière, nadat die vorige week zijn eerste collectie voor het legendarische modehuis Louis Vuitton presenteerde in Parijs. Verschillende namen werden getipt als opvolger voor Marc Jacobs, maar volgens de ceo van het modehuis was Ghesquière favoriet van bij het begin.

De 42-jarige Ghesquière wist al vroeg dat zijn toekomst in de modewereld lag. ‘Ik had mezelf beloofd dat ik voor mijn achttiende verjaardag bij Jean Paul Gaultier zou werken. En dat lukte, ik werd aangenomen’, vertelt Ghesquière in het jongste nummer van Vanity Fair . Na zijn passage bij Gaultier, werkte hij als freelancer voor onder andere Thierry Mugler.

Naar eigen zeggen waren zijn ouders (zijn vader is overigens een Belg) niet erg blij met die beslissing en wilden ze dat hij de traditionele weg zou volgen en zich zou inschrijven in een modeschool, zo onthult de ontwerper. Maar kijk, ook zonder opleiding is het hem gelukt: op 22-jarige leeftijd belandde hij al bij Balenciaga, om er drie jaar later te worden aangeduid als creatief directeur van het modehuis.

Favoriet van bij het begin

Vijftien jaar lang waren de twee namen onlosmakelijk met elkaar verbonden tot in 2012 werd aangekondigd dat Ghesquière andere oorden zou opzoeken. Geen eigen label, maar een toppositie bij Louis Vuitton, waar Marc Jacobs na zijn vertrek eind vorig jaar een grote leegte achterliet.

Hoewel meer namen de ronde gingen als mogelijke vervanger voor Jacobs was het voor Michael Burke, ceo bij Louis Vuitton, duidelijk dat het Nicolas Ghesquière moest worden. ‘We waren verplicht om even gedurfd uit de hoek te komen als het werk van Marc Jacobs. We moesten iemand hebben van Nicolas’ kaliber. Het was geen optie om op veilig te spelen.’

Zijn eerste collectie kon alvast op de nodige bijval rekenen. ‘Ik heb geleerd om niet bang te zijn, om moedig te zijn. Bij dit soort werk moet je jezelf elke keer overtuigen, op verschillende niveaus, om je dromen na te jagen. En daarvoor moet je over genoeg zelfvertrouwen beschikken’, aldus de ontwerper in Vanity Fair. ‘Vergeet nooit dat wat nu als tijdloos wordt ervaren, ooit als vernieuwend werd gezien.’