Zie jij thuiswerk zitten? De pro's en contra's.
Foto: Ivan Put
Flexwerken klinkt leuk. Toch is het een hele onderneming. Waarom zou je het doen, hoe pak je het aan en welk effect heeft het? Deze bedrijven hebben de stap gezet.

Voor het grootste flexwerkproject in België moeten we waarschijnlijk bij FOD Financiën zijn. De FOD, met 27.000 medewerkers, geeft sinds eind 2012 iedereen de kans om occasioneel thuis te werken. “We hebben de procedure zo flexibel mogelijk gemaakt,” zegt Jan Heytens. “Werknemers kunnen in overleg met hun chef telewerk aanvragen, en zijn daarbij niet gebonden aan een dag.”
Waar de FOD zo flexibel mogelijk is, bieden nogal wat bedrijven thuiswerken aan op een vaste dag in de week. Zo is Belfius Insurance op 1 januari van dit jaar begonnen met structureel thuiswerken. “Vóór 2014 experimenteerden we al twee jaar met occasioneel thuiswerk. Daardoor had twee derde van de medewerkers al ervaring met thuiswerk”, zegt Filip Craen, hr-business partner en projectverantwoordelijke voor thuiswerken bij Belfius Insurance. Zijn bedrijf zet nu een stap verder en maakt het mogelijk om op regelmatige basis tot twee dagen per week thuis te werken.

Hr-specialist Securex begon al in 2010 met structureel thuiswerken. Zo'n 21 procent van de werknemers werkt nu op regelmatige basis thuis, en krijgt daarvoor ook een aanpassing van zijn arbeidscontract. Daarin is bijvoorbeeld voorzien in vergoedingen voor onkosten zoals elektriciteit en verwarming.

Prijskaartje

Flexibele uren en minder pendeltijd zijn handige voordelen voor de medewerkers zelf, maar waarom zou een bedrijf die stap zetten? “We willen FOD Financiën uitbouwen tot de meest aantrekkelijke werkgever in de publieke sector tegen 2017”, legt Heytens uit. “We werven jaarlijks een 500-tal nieuwe mensen aan en willen daarvoor gekwalificeerd personeel kunnen aantrekken. Daarom werken we aan de tevredenheid van het personeel en de balans tussen werk en privé.”
Die tevredenheid komt vaak terug, en niet alleen om retentieredenen. “Als bedrijf mag je nooit blind zijn voor maatschappelijke evoluties”, weet Filip Craen van Belfius Insurance. “Veel werknemers zijn op zoek naar een balans tussen werk en privé. Medewerkers die zich gelukkiger voelen, gaan ook productiever en meer geëngageerd zijn.”

Daarnaast is het economische aspect mooi meegenomen. Securex wil bijvoorbeeld de werk-privébalans van zijn medewerkers gezond houden en een aantrekkelijke werkgever zijn, maar heeft nog een derde reden voor hun flexwerkproject. “We zijn ervan overtuigd dat door structureel thuiswerken ook een kostenreductie mogelijk is”, zegt Katelijne Schoonjans, hr-operations manager bij Securex. “Zo kunnen we minder kantoorruimte huren.”

Twee dagen per week

Ook de Nationale Loterij start met flexwerk. Het bedrijf promoot daarmee vooral een betere werk-privébalans voor de werknemers. Op die manier het verkeer naar Brussel ontlasten, is mooi meegenomen. “We zitten in Brussel-centrum, en de stad vraagt ons om werknemers op een ecologische manier naar het werk te laten komen”, zegt hr-verantwoordelijke Petra Vandendriessche.
Omdat de Nationale Loterij al veel medewerkers heeft die met het openbaar vervoer komen, ging het een stap verder. In de loop van 2014 wil het bedrijf starten met een dag thuiswerk per week. Daar kan later nog een dag bijkomen, maar dat is wel de limiet, vindt Petra Vandendriessche. “We merken dat veel mensen het nodig hebben om in contact te zijn met hun collega's.”

Voor de meeste thuiswerkers is de tijd die ze winnen door thuis te blijven, het grootste voordeel van thuiswerken. “Me verplaatsen is, om medische redenen, erg vermoeiend”, zegt Geert de Troyer. Hij is de eerste medewerker van het contactcenter bij Belfius Bank die structureel ging thuiswerken, en hij doet dat meteen vijf dagen per week. “Ik kom naar kantoor als er vormingen of vergaderingen zijn.”

Voor anderen is het, naast tijdswinst, ook een opportuniteit om in een rustigere omgeving te zitten. “Thuis kan ik geconcentreerder werken”, zegt Ase Debyser. Zij is klantenbeheerder arbeidsongevallen bij Securex, en werkt een dag per week thuis. “We zitten op kantoor in een open ruimte met veel telefoons. Voor bepaalde taken, zoals dossiers met complexe berekeningen, wacht ik soms tot ik thuis zit.” 

Vertrouwen

Voor de werknemers zijn de voordelen duidelijk, voor leidinggevenden zijn thuiswerkende collega’s vaak minder evident. Want hoe houden zij de controle? “Als je werk maar gedaan is, zoals het hoort”, zegt Patrick Verhoest. Hij is manager van het contactcenter bij Belfius Bank, een departement waar 50 tot 70 procent van de werknemers structureel thuiswerkt.

“Hoe meetbaarder je functie is, hoe gemakkelijker je van thuis kunt werken. Het contactcenter van een bank is daar goed voor geschikt. Het is een super meetbare functie”, geeft Verhoest toe. Toch heeft ook hij een aantal managers moeten overtuigen. “Veel leidinggevenden deden aan ‘management op zicht’. Ik heb hen moeten aansporen om meer te kijken naar de output en te evolueren naar management op afstand.”