‘Spits met smogalarm niet vlotter’
Smogalarm geldig op 13 en 14 maart in heel België Foto: BELGA

Op zo goed als alle snelwegen een snelheidsgrens van 90 kilometer per uur: u had een vlotte ochtendspits verwacht? Dat was toch niet helemaal het geval. Hajo Beeckman, woordvoerder van het verkeerscentrum, legt uit hoe dat komt. ‘Er was niet meer en niet minder file dan anders.’

Weerman Frank Deboosere pleitte er vanochtend nog voor in Hautekiet op Radio 1: voer die grens van 90 kilometer, zoals donderdag en vrijdag geldt door het smogalarm, altijd in. Er valt wat voor te zeggen, zegt ook Hajo Beeckman.

‘Op gewone snelwegen, zonder knelpunten, heeft het smogalarm een onrechtstreeks een gevolg voor de filelast. Het verkeer kan beter doorstromen, je kan filevorming uitstellen, de capaciteit wordt beter benut en het verschil in snelheden is kleiner zodat er minder ongevallen plaatsvinden.’

235 kilometer file

Toch leek de ochtendspits geen vlotte rit vandaag. In Vlaanderen stond er zo’n 170 kilometer file op de snelwegen, in heel België zo’n 235 kilometer. ‘Dat ligt ongeveer rond het gemiddelde’, aldus Beeckman. ‘Op plaatsen waar snelwegen elkaar kruisen, en er dus verkeersknelpunten zijn, aan de ring rond Brussel en Antwerpen, helpt die negentig kilometer niet. Daar is te weinig capaciteit om in de ochtend- en avondspits al het verkeer op te vangen. Dat blijft zo bij het smogalarm.’

Sowieso zijn de paar dagen per jaar dat het smogalarm geldt, geen goede graadmeter voor de effecten van een permanente 90-grens. ‘De meetperiode is veel te kort’, aldus Beeckman. Onderzoeken wijzen wel uit dat 90 kilometer per uur de files gemiddeld zou doen afnemen.