Steeds minder banen bij Belgische banken
Een filiaal van BNP Paribas Fortis. Foto: BELGAIMAGE
Uit cijfers van de bankenfederatie Febelfin blijkt dat bij de Belgische banken de werkgelegenheid met 4,5 procent afnam. Het aantal bankkantoren zakte met 220.

Vorig jaar was er volgens een eerste schatting van Febelfin een afname van 4,5 procent tot 53.075 werknemers. Dat is de sterkste daling sinds 2009. Tien jaar geleden telde de sector nog 68.381 werknemers. De organisatie schat het aantal aanwervingen vorig jaar op 1.300, tegen 3.003 in 2012.

Ook het aantal bankkantoren daalde vorig jaar van 7.360 naar 7.138. Twintig jaar geleden waren er nog bijna 18.000 kantoren.

Hoe de werkgelegenheid verder zal evolueren, is volgens voorzitter Filip Dierckx van Febelfin moeilijk te voorspellen. ‘De gemiddelde cost-to-incomeratio bij de banken blijft erg hoog, rond de 70 procent, wat niet houdbaar is op termijn. Elke bank zal nu moeten uitmaken hoe het verder moet’, zegt hij. Verschillende grootbanken hebben al aangegeven dat er verder in het personeelsbestand geknipt zal worden.

Gedelegeerd bestuurder van Febelfin Michel Vermaerke benadrukt wel dat de afbouw steeds ‘zo sociaal mogelijk’ is verlopen, zonder al te veel naakte ontslagen. ‘We worden hierin geholpen door het feit dat de sector een leeftijdspiramide kent waarbij een derde van de tewerkgestelden babyboomers zijn. Die generatie is nu aan het uitvloeien, wat meespeelt’, zegt hij.

Internetbankieren in de lift

Vorig jaar is het aantal abonnementen voor internetbankieren in België gestegen naar 10,1 miljoen, tegen 9,1 miljoen in 2012. Het aantal abonnementen voor mobiel bankieren, via smartphone of tablet, verdrievoudigde bijna tot 1,039 miljoen.

Vermaerke stelt dat banken de klant meer dan ooit centraal willen zetten. ‘Traditioneel gebeurde dat via een uitgebreid kantorennetwerk, maar je ziet dat de Belg meer en meer appreciatie heeft voor het feit dat bankieren 24 op 24 en zeven dagen op zeven elektronisch kan. We verwachten dat mobiel bankieren in 2014 en 2015 nog zal stijgen. De banken moeten daarin sterk investeren en dat met middelen die meer dan ooit beperkt zijn. Men moet dus keuzes maken, en elkeen zal die keuze anders maken.’

Voorzitter Dierckx verwijst naar een studie waaruit blijkt dat België ‘een beetje atypisch’ is in Europa. ‘In het noorden is er al jaren een strakke reductie van het aantal kantoren en wordt meer ingezet op internetbankieren, terwijl het zuiden iets meer voor agentschappen kiest. België heeft zwaar geïnvesteerd in beide. We zullen zien hoe we dat gaan kunnen blijven rijmen.’