Handleiding om om te gaan met seksualiteit op school
Wat te doen met een zoenend stel verliefde tieners? Foto: katrijn van giel

In Brussel heeft het Vlaams onderwijs, in aanwezigheid van minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A), het Raamwerk Seksualiteit en Beleid op school voorgesteld. Het werkdocument helpt scholen om te gaan bij situaties van seksueel overschrijdend gedrag.

‘Enkele weken geleden hackte een leerling van het derde middelbaar de mailbox van een medeleerling, vond daarin naaktfoto’s en verspreidde die naar al de leerlingen van dat schooljaar’, geeft student Ferre een voorbeeld. ‘Maar ook in de kleedkamers, douches en op sociale media zijn er geregeld incidenten’. Wat te doen met een zoenend stel verliefde tieners op een speelplaats? Of met een meisje dat uit de jongenstoiletten komt?

Het raamwerk biedt scholen een kader om met dergelijke situaties om te gaan. Niet alleen wat betreft preventie, maar ook voor het ontwikkelen van beleid. Het bundelt daarvoor een modelvisie, concrete instrumenten met achtergrondinformatie en concrete cases die rekening houden met de ontwikkeling van kinderen en jongeren.

Het is geen kookboek met kant-en-klare recepten, maar eerder een handleiding waarmee elke school eigen recepten kan maken.
Vlaams minister voor Onderwijs Pascal Smet

Dat een dergelijk raamwerk nodig is bewijzen de cijfers: een op de drie leerlingen tussen 10 en 18 jaar zegt dat hij/zij op school te maken krijgt met seksueel grensoverschrijdend gedrag: ongewenste lichamelijke aanrakingen, aanrakingen van de geslachtsdelen of ongewenst kussen. Meestal zijn de daders leeftijdsgenoten. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Kinderrechtencommissariaat.

Het raamwerk is het resultaat van een engagementsverklaring die de Vlaamse overheid twee jaar geleden ondertekende met Sensoa en Child Focus.