Audi behaalde vorig jaar al verkoopsdoelstelling 2015
Audi. Foto: REUTERS

Audi heeft in 2013 met 1,575 miljoen wagens een recordaantal wagens verkocht. Dat heeft de directie van de luxewagenbouwer bekendgemaakt in Ingolstadt. België was vorig jaar de negende belangrijkste afzetmarkt voor Audi.

Audi heeft vorig jaar 1,575 miljoen wagens, of 120.000 meer dan in 2012 (1,455 miljoen verkochte wagens). De omzet steeg in 2013 met 1,11 miljard euro tot 49,88 miljard euro. Daarmee is de doelstelling die de Volkswagen-dochter zich tegen 2015 had gesteld, namelijk 1,5 miljoen wagens verkopen per jaar, nu al bereikt.

De operationele winst kwam in 2013 met 5,030 miljard euro echter lager uit dan het jaar voordien (toen 5,365 miljard euro). Volgens Audi is die daling te wijten aan betalingen voor een uitbreiding van het internationale productienetwerk, aan hogere kosten voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten en technologieën en aan de uitdagende marktomgeving, vooral in Europa.

‘2013 was een buitengewoon jaar en we blijven op koers voor succes in 2014’, verklaarde Audi-topman Rupert Stadler. Audi stelt zich dit jaar als doelstelling om in elke regio in de wereld te groeien en om een lichte omzetgroei te maken tot meer dan 50 miljard euro.

China belangrijkste markt

De wagens van de Duitse luxewagenbouwer worden in meer dan honderd landen verkocht. China was in 2013 de grootste afnemer van Audi’s. Er werden in het land maar liefst 21,2 procent meer wagens van het merk verkocht of 491.989 wagens in totaal.

Thuisland Duitsland blijft ondanks een daling van 5 procent met 250.025 wagens de tweede grootste afzetmarkt. Het voelt de hete adem van de Verenigde Staten echter in de nek. Daar werd met 158.061 wagens weer een stijging in de verkoop van 13,5 procent opgemeten. Ons land staat ondanks een daling van 5,5 procent met 30.250 verkochte Audi’s nog steeds op een negende plaats.