‘Aannemers Havenhuis nemen geraamde extra kosten misschien voor waar aan’
een ontwerp van het nieuwe Havenhuis, van de hand van Zaha Hadid. Foto: Havenbedrijf

Het bouwbudget voor het Antwerpse Havenhuis bedraagt ondertussen meer dan 50 miljoen euro. Dat heeft het Havenbedrijf bevestigd. Dat de kosten zouden oplopen tot 75 miljoen euro, zoals media gisteren meldden, wordt echter ontkend.

De raad van bestuur van het Havenbedrijf heeft maandagavond voor 145.000 euro aan extra kosten goedgekeurd bovenop het bouwbudget voor het nieuwe Havenhuis. Daarmee bedraagt het budget voor het nieuwe hoofdbureau van het bedrijf, dat ontworpen werd door architecte Zaha Hadid en dat bovenop de oude brandweerkazerne aan het Kattendijkdok komt, ondertussen al meer dan 50 miljoen euro.

Het budget voor het nieuwe Havenhuis werd oorspronkelijk geraamd op 28 miljoen euro. Nadat Hadid werd binnengehaald om het project te leiden, steeg dat bedrag al naar 31,5 miljoen euro. Bijkomende eisen in het kader van onroerend erfgoed, brandveiligheid en een ondergrondse parking zorgden ervoor dat er in 2012 uiteindelijk een kostprijs van 49,9 miljoen euro werd geraamd voor de bouwopdracht.

‘Enkel extra kosten die wij goedkeuren, mogen gefactureerd worden’

Het Havenbedrijf stelt in een verklaring dat de nieuwe stijging van het bouwbudget te wijten is aan extra kosten die opduiken tijdens de bouwfase en van optimalisaties van het bestek. Het ontkent echter dat de prijs zou oplopen tot 75 miljoen euro, zoals gisteren geschreven werd.

‘Mogelijk nemen sommige aannemers hun geraamde extra kosten meteen voor waar aan. Enkel die verrekeningen die goedgekeurd worden door de opdrachtgever, zullen ook gefactureerd mogen worden’, aldus het Havenbedrijf, dat ondertussen nog een arbitrageprocedure heeft lopen met een onderaannemer over de benodigde hoeveelheid staal.

Datum oplevering wordt niet gehaald

De vooropgestelde einddatum van de bouwwerken - de zomer van 2015 - zal waarschijnlijk ook niet gehaald worden, geeft het Havenbedrijf toe. ‘Die planning zal allicht aangepast moeten worden, maar over een aangepaste timing kunnen momenteel nog geen bindende uitspraken gedaan worden.’