PS wil verplicht bonus-malussysteem opnieuw invoeren
Foto: BELGAIMAGE

De Franstalige socialisten van de PS willen het bonus-malusstelsel voor de verplichte burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor voertuigen opnieuw invoeren. Dat zegt de partij met de cijfers van het aantal onverzekerde wagens in België in de hand.

“Wij willen de strijd aanbinden met de excessieve verzekeringspremies die van jongeren en van senioren worden geëist en met de discriminatie op basis van woonplaats”, zegt voorzitter Paul Magnette in een persbericht.

De Beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen schat dat er in België zowat 100.000 niet-verzekerde voertuigen in omloop zijn op een totaal van 6 miljoen, weet de PS. Het verplichte bonus-malussysteem bestond tot eind 2003, maar werd in 2004 afgeschaft onder druk van de Europese Commissie. Ze zag er een stelsel in dat onverenigbaar was met de Europese verzekeringsrichtlijn, die zegt dat verzekeraars zelf hun tarieven mogen bepalen.

In de praktijk werd het stelsel behouden door de maatschappijen, die hun premies niettemin op een andere manier gingen berekenen. Maar niet tot de tevredenheid van de Parti Socialiste, blijkt zondag.

“Een jongeman van 22 jaar die een Citroën C3 koopt voor 10.000 euro betaalt voor zijn burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering 1.047 euro in Luik en 915 euro in Virton”, rekent de partij voor. “Kiest hij voor een omnium, dan stijgt die premie naar 2.622 euro in Luik en 2.393 euro in Virton.”

“Een 46-jarige man met een Volkswagen Passat van 23.200 euro betaalt gemiddeld 462 euro in Luik en 362 euro in Virton. Met omnium wordt dit respectievelijk 1.533 en 1.220 euro.”

“Het moet gedaan zijn met deze discriminatie”, zegt Paul Magnette. “De verzekeraars zouden maar één criterium in overweging mogen nemen: het objectieve rijgedrag van de bestuurder.”