‘Zijn energie zal in ons blijven voortleven’
Peter de Caluwé. Foto: IMAGEGLOBE

‘Fysiek is hij er niet meer, maar zijn geest is onsterfelijk.’ Dat heeft Peter de Caluwe, directeur van De Munt, gezegd in een reactie op het overlijden van Gerard Mortier. De Muntschouwburg gaat zijn voormalige intendant verschillende manieren eren. Ook Aviel Cahn van de Vlaamse Opera brengt hulde aan Mortier.

‘We wisten dat zijn situatie steeds slechter was, want zijn kanker was heel agressief’, reageert de Caluwe op het nieuws van Mortiers overlijden. ‘Maar zijn geest is onsterfelijk. De energie die hij aan zoveel mensen heeft doorgegeven zal blijven voortleven in elk van ons. Hij heeft velen inspiratie gegeven en die vlam zal niet gedoofd worden.’

Mortiers verwierf pas echt bekendheid tijdens zijn passage in De Munt tussen 1981 en 1991. Vanaf dinsdag 11 maart zal er in de schouwburg een rouwregister geopend worden. Dat kan door iedereen getekend worden in de inkomhal van De Munt. Verder zal ook de nieuwe wereldcreatie ‘Au monde’ van Philippe Boesmans opgedragen worden aan Mortier. Eind maart of begin april volgt in De Munt dan een hommage aan de voormalige directeur.

Cahn: 'Belangrijke stem die vocht voor belang van kunst in huidige wereld'

'Een heel belangrijke stem die vocht voor het belang van kunst in onze huidige wereld is stil geworden', stelt Aviel Cahn, intendant van de Vlaamse Opera, in een reactie op het overlijkden van zijn voorganger. Mortier werkte mee aan de fusie van de Vlaamse operahuizen en was de eerste directeur van wat de Vlaamse Opera zou worden.

'Wat Gerard Mortier heeft gedaan voor opera, niet enkel in België maar in de hele wereld, is van onschatbare waarde', meent Cahn. 'Hij heeft opera als kunstvorm een nieuwe impuls en een nieuwe, dynamische toekomst gegeven.'

'Hij toonde aan dat opera niet thuis hoort in een museum maar een relevante kunstvorm kan zijn voor vandaag', gaat Cahn verder. 'Bovendien heeft hij opera toegankelijk gemaakt bij een breed en groot publiek. Hij daagde alles en iedereen uit: niet enkel de kunstvorm opera maar ook de makers, het publiek en de politiek in binnen- en buitenland om te blijven vernieuwen en dit zelfs in zijn laatste dagen.'