Schauvliege: ‘Schudde met ongekende vitaliteit imago opera op’
Joke Schauvliege. Foto: BELGA

Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) eert de overleden opera-intendant Gerard Mortier. ‘Met Mortier verliest Vlaanderen een vooraanstaand muziek- en operakenner die voor zijn visionaire inzichten internationaal een enorme erkenning genoot.’ Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) betuigde eerder al zijn medeleven namens de Vlaamse regering.

Schauvliege ziet Mortier als één van de grondleggers van de vernieuwing van de opera in binnen- en buitenland. ‘Hij schudde met een ongekende vitaliteit het traditionele, wat stoffige imago op en gaf de opera een zeer actuele input.’ Ze wijst in die context op de theater- en filmregisseurs die hij uitnodigde om opera’s naar hun eigentijdse hand te zetten, of omgekeerd, om theaterstukken of films om te zetten naar de opera.

Als Gentenaar behield Mortier altijd de band met zijn stad, stelt Schauvliege. ‘Hij stak enorm veel energie in het project Muziekforum op de Waalse Krook (waar intussen aan een multimediale site gebouwd wordt) en bleef ook sterk aanwezig in het hele Vlaamse cultuurlandschap.’

‘Toen zijn ziekte hem verplichtte om zijn activiteiten terug te schroeven bleef hij een leer- en weetgierig onbegrensde man en gaf hij zijn kennis en inzichten door aan anderen’, aldus de minister. ‘Gerard Mortier laat dan ook een bijzonder rijke intellectuele erfenis na. Dat hij hiermee generaties operamensen heeft gemotiveerd en geïnspireerd, is een nagedachtenis waarvoor wij hem eeuwig dankbaar mogen zijn.’

Peeters: ‘‘Gerard Mortier’ staat synoniem voor authentiek pionierswerk, een wereldvermaard vakman’

In een mededeling namens de hele Vlaamse regering, had minister-president Peeters eerder al zijn medeleven betuigd met de familie en vrienden van Gerard Mortier. ‘Met het overlijden van de Gentse opera-intendant Gerard Mortier verliezen we een eminent en kleurrijk kunstfiguur. De naam ‘Gerard Mortier’ staat synoniem voor authentiek pionierswerk, een wereldvermaard vakman.’

‘Mortier werd bij leven al tot ver buiten onze grenzen erkend als operapaus. Dit is hoe we hem ook nu zullen blijven herinneren. Gerard Mortier was gedreven en fijnzinnig, kritisch en controversieel. Zijn nalatenschap zal een blijvende stempel drukken op de internationale operawereld’, besluit Peeters.