Stel je out-of-office een dag vroeger én een dag later in
Foto: jobat.be
Je kunt ervan uitgaan dat zowel de laatste dag voor je vakantie als de dag na je vakantie behoorlijk druk zullen zijn. Het afwerken van je taken en het overdragen van lopende zaken kunnen heel wat stress veroorzaken. Een extra dag om wat bij te benen zonder storingen is dan ook meer dan welkom.

Natuurlijk wil je geen exploderende mailbox wanneer je terugkomt, dus goede afspraken met je collega’s zijn cruciaal. Ook bij je terugkeer zorg je best voor een extra inhaaldag om de nieuwe zaken, die jouw collega’s niet hebben kunnen overnemen, te behandelen. Daarom stel je best je out-of-office een dag vroeger én een dag later in. Zo krijg je extra tijd om opnieuw bij te benen.

Enkele tips voor een doeltreffend out-of-officebericht

1. Geef aan waarom je niet aanwezig bent. Niets is zo slaapverwekkend als het lezen van onpersoonlijke boodschappen dus geef een persoonlijke toets aan je bericht (vakantie in Cuba, sinds kort fiere mama van Floor, etc.).

2. Laat weten wie tijdens je afwezigheid de verzender kan verder helpen en voeg er de juiste contactgegevens bij.

3. Geef mee wanneer je opnieuw beschikbaar bent.

Volgens The Boston School is onderstaand bericht het populairste voorbeeld van een goede out-of-office: 

Dank u voor uw mail. Ik ben niet op kantoor tussen maandag 3 maart en vrijdag 7 maart. Ik ben ook niet in staat te antwoorden op uw mail.
Ik bekijk uw bericht graag wanneer ik terug ben. Wordt u graag onmiddellijk verder geholpen, dan mag u contact opnemen met (naam, telefoonnummer en e-mail).
Bedankt voor uw begrip.

>

>

>