Vier baanbrekende tentoonstellingen van Jan Hoet
De hamzuilen van Over The Edges Foto: VUM
Jan Hoet kwam op het voorplan van de internationale artistieke actualiteit met belangrijke tentoonstellingen als Chambres d'Amis, Open Mind, Documenta IX en Over The Edges.

1. Chambres d' Amis, Gent 1986

Chambres d'Amis was in 1986 een revolutionaire tentoonstelling omdat Hoet de kunst uit de muren van het museum liet barsten en haar in privé-interieurs plaatste. Jan Hoet selecteerde 51 kunstenaars die een werk in private woningen in de Gentse binnenstad maakten.

'Het idee heb ik opgedaan in Bari, tijdens een symposium voor curatoren', vertelde Hoet in een interview met Cobra.be. 'De Amerikanen wilden de oude hallen van Bari afbreken om een nieuw museum te bouwen. Toen heb ik gereageerd: laat ons die huizen renoveren met architecten en kunstenaars die een idee uitwerken om die oude stad terug leven in te blazen. En als jullie het niet doen in Bari, doe ik het wel in Gent. Zo is “Chambres d'Amis” ontstaan.'

'Het was het openstellen van het museum met de hemel als koepel', zei Hoet. Het bezoek aan de tentoonstelling was tegelijk een stadswandeling door Gent.

Chambres d'Amis werd verkozen tot Europese tentoonstelling van het jaar.

 

2. Open Mind (Closed Circuits), Gent 1989

In 1989 trok Hoet in het Gentse Museum van Hedendaagse Kunt (de voorloper van het Smak) met 'Open Mind (Closed Circuits)' een parallel tussen kunst en schizofrenie. Werken van beeldende kunstenaars met klinkende namen - o.a. Francis Bacon, Max Beckmann, Jan Fabre en Jackson Pollock - werden in dialoog met kunst van psychiatrische patiënten gepresenteerd.

Met boeiende resultaten. Het uitgangspunt was dat zowel de kunstenaars als de patiënten meestal aan de rand van de maatschappij te situeren zijn, met één been binnen en het andere buiten.

 

3. Documenta IX, Kassel (Duitsland) 1992

In 1992 mocht Jan Hoet de vijfjaarlijkse Documentatentoonstelling samenstellen. In zijn typische flamboyante stijl probeerde de curator kunst en leven tot een symbiose te brengen.

Er namen ongeveer tweehonderd kunstenaars deel aan de editie van Hoet. Documenta IX was misschien omstreden en zeer duur, maar de expo lokte wel meer dan 600.000 bezoekers. En dankzij de sponsoring die Hoet complexloos in de tentoonstelling verwerkte, werd ze zonder verlies afgesloten.

Louise Bourgeois en Ilya Kabakov kregen internationale bekendheid dankzij Documenta IX. En ook Belgische kunstenaars zoals Jan Fabre, Wim Delvoye en Luc Tuymans hadden er toegang tot een internationaal forum dankzij Hoet. 

 

4. Over The Edges, Gent 2000

Met 'Over The Edges' keerde Jan Hoet terug naar zijn idee van 'Chambres d'Amis'. Maar dit keer palmt de kunst niet alleen interieurs maar ook de straathoeken in.

Bij de deelnemende kunstenaars zijn er heel wat namen waarmee het SMAK nauwe banden heeft. Onder hen de Belgen Dirk Braeckman, Thierry De Cordier, Wim Delvoye, Jan Fabre en uit het buitenland Jessica Diamond, Jimmy Durham, Luciano Fabro, David Hammons, Jonathan Horowitz, Ilya Kabakov, Masato Kobayashi, Joseph Kosuth, Bernd Lohaus, Paul Mc Carthy, Juan Muñoz, Cady Noland, Michael Ross, Xhafa Sislej, Kiki Smith, Keith Tyson, Angel Vergara, Michelangelo Pistoletto en Cai Guo Qiang.

Kunstenaars selecteerden zelf een locatie en hadden volledige artistieke vrijheid.

Iets wat de meeste mensen zich nog herinneren van de stadstentoonstelling zijn de zuilen van Jan Fabre. Voor de tentoonstelling liet Jan Fabre de acht Corinthische zuilen van de Gentse universiteitsaula in de Volderstraat inpakken met sneetjes Ganda Ham. Nog voor de tentoonstelling op 1 april openging was het werk al fel besproken. Betogers vielen het zelfs aan.