De Berlinale maakt zijn naam waar: Berlijn bekroont zelden Amerikaanse en Duitse films. Dat betekent meteen ook dat de beste films van de Berlinale 2014 troostprijzen kregen. De Gouden Beer ging naar de film 'Bai Ri Yan Huo' ('Black Coal, Thin Ice') van de Chinese regisseur Diao Yinan.

Dietrich en zus Anna Brüggemann mochten onder luid applaus van het thuispubliek de Zilveren Beer voor beste scenario ontvangen voor hun prachtige Kreuzweg. Toen Richard Linklater de Zilveren Beer voor beste regisseur kreeg, ontstond het vermoeden dat hij niet ook nog eens de hoofdprijs zou binnenhalen, en dat terwijl hij veruit de meest perfecte, ontroerende film maakte. 

Dat vermoeden werd nagenoeg zekerheid toen Wes Andersons The Grand Budapest Hotel de prijs van de jury kreeg: Berlijn zou nooit zowel juryprijs als Gouden Beer aan een Amerikaanse film gunnen. De Chinezen van Bai ri yan huo (Black coal, thin ice) konden hun ogen dan ook niet geloven toen zij hun film hoorden vernoemen bij de uitreiking van de Gouden Beer - hun verrukking kwam met enkele seconden vertraging dankzij de tolk. 

Algemeen heerst het gevoel dat Black coal, thin ice een goeie genrefilm is, maar ook niet veel meer dan dat. Liao Fan won eerder al de Zilveren Beer voor beste acteur, en dat leek ruim voldoende. Gaat het om een politiek-correcte keuze, of om PR? Er waren dit jaar maar liefst drie Chinese films in competitie, dus eentje moést wel winnen?

Helemaal onbegrijpelijk was de prijs voor beste actrice, die naar Haru Kuroki ging. Zij speelde de hoofdrol in het melige melodrama Chiisai ouchi, The little house. Dat zij de prijs ging ophalen in Japanse klederdracht verraadt mogelijk de ware toedracht van de prijs: wil Berlijn de banden aanhalen met de ontluikende oosterse filmmarkt?

Klucht
Het meest verrassend is dat de Zilveren Beer voor de film die nieuwe perspectieven opent, gaat naar een film van een 92-jarige man, Alain Resnais, die dat soort film bovendien al tig keer gemaakt heeft. Aimer, boire et chanter is niet zozeer een vernieuwende film, als wel een in de theatertraditie van Molière tot La cantatrice chauve (F.C. De Kampioenen staat ook in die traditie). 

De Zilveren Beer voor beste artistieke bijdrage ging naar Zeng Jian voor zijn camerawerk voor Tui na (Blind massage). Dat was veruit de meest vernieuwende Chinese film in competitie, al doet het melodrama wat af aan de originele opzet – het is een film over het leven van blinde Chinezen in een massagesalon, en de camera lijkt bij wijlen net zo slechtziend. Een van de slechtziende actrices kwam mee op het podium de prijs ophalen.

In Berlijn worden genoeg prijzen uitgedeeld zodat ook Belgen een aantal naar huis kunnen nemen. Bas Devos wint met zijn uitstekende speelfilmdebuut Violet de grote prijs van de internationale jury in de jeugdfilmcategorie 'Generation 14 plus'. Het is een knap debuut met prachtige fotografie van Nicolas Karakatsanis over de rouw van een jongen om de zinloze dood van zijn vriend.

Bavo Defurne won de prijs voor beste pitch voor Souvenir, een film die dus nog moet afgewerkt worden.

Achteraf deelden de aanwezigen tussen champagne en pilsner vooral teleurstelling: niemand had de Gouden Beer aan Boyhood misgund. De jury onder leiding van scenarioschrijver James Schamus koos ervoor om de Amerikanen en Duitsers zoals gewoonlijk links te laten liggen, en de oosterse film te belonen voor niet minder, maar ook niet meer dan degelijke films.