Witte kassa horeca al ‘uitverkocht’
Foto: Co de Kruijf/Hollandse Hoogte

Niet alle horecazaken die zich hebben aangemeld voor een vrijwillige installatie van een geregistreerde kassa, zullen er een hebben voor de fiscale deadline. De weinige beschikbare systemen zijn namelijk al uitverkocht, schrijft De Tijd zaterdag.

Het gebruik van een kassa met blackbox, ook bekend als witte kassa, wordt in de horeca officieel verplicht vanaf 1 januari 2015, al wordt er nog een ‘implementatieperiode’ voorzien tot 1 januari 2016.

Maar 354 uitbaters hadden zich eind 2013 al bij de FOD Financiën geregistreerd voor een vrijwillige installatie van de witte kassa. Wie dat deed, heeft namelijk recht op een lastenverlaging, maar dat geldt enkel voor wie de kassa vóór 28 februari ook daadwerkelijk geïnstalleerd heeft. En dat is voor de meesten niet haalbaar, zo blijkt nu.

Een volwaardige geregistreerde kassa heeft drie belangrijke onderdelen: een gepersonaliseerde kaart, een kassa(systeem) en een fiscale data formule (FDM), de zogenaamde blackbox. En die laatste twee onderdelen zijn nog niet voldoende voorhanden. Niet alle horeca-uitbaters die zich vrijwillig registreerden, zullen dus op tijd een kassa hebben. Daardoor dreigen ze hun lastenverlaging te verliezen.

‘Minister Geens beseft dat het opportuun is de deadline te verschuiven’, zegt woordvoerster Davine Dujardin. ‘Maar hij is niet bevoegd om dat te doen.’ Wel bevoegd zijn de ministers van Werk en Sociale Zaken Monica De Coninck (SP.A) en de staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez (SP.A). Het kabinet van minister van De Coninck kon gisteren nog geen antwoord geven op de vraag of de datum ook daadwerkelijk wordt verschoven.