Brouwers willen ons opnieuw meer bier doen drinken
Foto: photo news

Met de eerste mediacampagne ‘Wees fier op ons Bier!’ willen de Belgische Brouwers het binnenlands verbruik van bier weer opkrikken. Het bierverbruik is de voorbije jaren sterk gedaald, onder meer door de concurrentie van wijn en cava.

De campagne was al even aangekondigd en is vergelijkbaar met ‘Kazen van bij ons’, die de Belgische kazen moeten promoten. Aanleiding is het historisch lage binnenlands bierverbruik en de export die kwetsbaarder wordt door hogere accijnzen, bijvoorbeeld in Frankrijk.

‘Veertig jaar geleden dronken de Belgen nog gemiddeld 120 liter per jaar’, zei directeur Sven Gatz van de Unie van de Belgische Brouwer in oktober van vorig jaar. ‘Vandaag is dat nog 74 liter. Het gaat om een bizarre en dubbele situatie: in het buitenland worden onze bieren geroemd en hier kalft het verbruik af.’

De slagzin ‘heel de wereld is fier op ons bier, nu wij nog’ moet het binnenlands verbruik minstens op peil houden en de Belgen overtuigen dat eigen producten interessanter zijn dan Franse wijnen en Spaanse bubbels.

Controverse

Bij de aankondiging van de campagne in oktober had Sven Gatz, ex-Open VLD'er, gezegd dat 'amper één pintje per dag toch wat weinig was'. Gemiddeld, bedoelde hij, maar de uitspraak zette de campagne meteen onder druk.

De vereniging voor Alcohol- en andere drugproblemen (VAD) is er alvast niet tevreden over. Diezelfde organisatie bracht gisteren overigens cijfers uit die aantonen dat de helft van de jongeren te veel drinkt. 

‘Historisch’

‘Voor de eerste keer sinds de oprichting van de Belgische Brouwers in 1971 wordt een nationale mediacampagne gevoerd’, zegt voorzitter Theo Vervloet. ‘Dit is een historisch moment en we hopen dan ook dat de Belgen deze unieke oproep massaal zullen beantwoorden.’ De campagne wordt ook gesteund door VLAM en de horecasector. Het is de bedoeling dat ze voor lange tijd loopt.

Dit zijn de filmpjes die vandaag gelanceerd zijn:



Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig