Diageo, wereldwijd de grootste producent en verdeler van gedistilleerde dranken, bieren en wijnen, lanceerde onlangs officieel een nieuw initiatief: een ‘Bar Academy’ waar de kunsten van barpersoneel door straffe namen worden geperfectioneerd. Oftewel, de eerste kostenloze cocktailuniversiteit.
Drankenproducent Diageo wil ook zijn steentje bijdragen bij de belevenis van hun dranken. Barmannen worden voortaan op hun kosten opgeleid met de bedoeling om een select aantal zaken naar het hoogste niveau te brengen en om te toveren tot echte pareltjes waar de klant zich van begin tot eind verwend voelt.
Het gaat om een wereldwijd initiatief, maar in ons land zouden tegen de zomermaanden reeds vijfhonderd mensen moeten kunnen proeven van hun Bar Academy. Zowel barpersoneel als eigenaars kunnen zich inschrijven voor het programma dat bestaat uit professionele trainingsmodules op drie niveaus.
Vanzelfsprekend komt de kunst van het cocktails maken aan bod, maar de opleiding focust ook op service en etiquette. Wie alle niveaus doorlopen heeft, maakt kans om zich te wagen aan de beruchte Diageo World Class Competition.
Horecazaken op wereldniveau
De trainingen worden gegeven door Ben Belmans en Alain Vervoort (twee namen die we vast niet meer moeten voorstellen aan cocktailkenners) en gaan door in de volgende vijf cocktailbars: Coctails at Nine (Antwerpen), Bar Connector (Waterloo), Diageo Bar (Zellik), De Vooruit in Gent en Charles (Oostende).
Het doel van de Bar Academy is dus enerzijds om het niveau van het horecapersoneel op het vlak van service, cocktails, creativiteit, techniek, ‘perfect serves’ en presentatie sterk te verhogen, en anderzijds om de beleving van de klant te perfectioneren. De klant moet zich volledig in zijn/haar nopjes voelen van het neerzitten op de barkruk, het bestellen en het degusteren van cocktails tot het buitengaan.
‘Consumenten hebben vandaag hogere verwachtingen op het gebied van kwaliteit. 85 procent van de klanten blijft bij het eerste drankje indien dit perfect en consistent wordt geserveerd. Bovendien is één op de drie consumenten bereid meer te betalen voor een overheerlijk en uitmuntend ogend drankje’, aldus Dirk Van Ham, Country Director Diageo Benelux.