300.000 euro voor ‘precampagne’ N-VA op sociale media
De Facebookpagina van N-VA: veel geld waard. Foto: N-VA

Geen partij die zo zwaar inzet op sociale media als de N-VA. Bart De Wever en de zijnen maken maar liefst 300.000 euro vrij voor een ‘afwijkende’, online campagne die tot het begin van de sperperiode duurt. Dat bevestigt de partij in een persbericht.

Tot de start van de sperperiode stapt N-VA af van klassieke middelen als affiches van 20 vierkante meter met bekende koppen op. Gedurende vier weken ‘precampagne’ zet de partij volop in op ‘advertenties op wel honderden sites en gerichte boodschappen op Facebook’, met een budget van maar liefst 300.000 euro. Dat bericht Het Laatste Nieuws woensdag en wordt door de partij bevestigd. ‘We stappen af van de klassieke precampagne.’

Volgens woordvoerder Joachim Pohlmann wil men zo ‘gericht inspelen op verschillende doelgroepen’, vooral met ‘inhoud, met concrete boodschappen’. Maar daarbij houdt de partij naar eigen zeggen de voet op de rem. Zo verschijnen tijdlijnboodschappen ‘alleen bij wie de Facebookpagina van N-VA tot zijn favorieten toevoegt. Voor betaalde advertenties kunnen we wel heel gericht mensen aanspreken, maar dat wordt maar een klein luikje, omdat je die advertenties niet te zien krijgt op smartphones’, aldus Pohlmann in Het Laatste Nieuws.

‘Het is een beproefde methode, maar wij kiezen bewust voor meer inhoud. Wij willen gericht campagne voeren, met duidelijke en concrete boodschappen,’ zegt N-VA-directeur Piet De Zaeger in een persbericht. ‘We brengen de meest relevante boodschap voor iedere Vlaming. Geen abstracte politiek, maar tastbare punten die gelinkt zijn aan de leefwereld van gewone Vlamingen.’

Testje

De 300.000 euro is evenwel de ‘bovengrens. Het voordeel van online adverteren is dat je constant kan bijsturen afhankelijk van de respons.’ Eerste tests zijn er alvast met een YouTube-banner met daarop de kreet ‘Verandering voor Vooruitgang’, volgens de partij ‘een testje voor iets heel groots dat eraan komt’.

Sociale media hebben grote troeven, verdedigt communicatie-expert Fons Van Dyck in de krant, maar het is toch opletten geblazen. ‘Advertenties op Facebook [worden] als nog irritanter aangevoeld dan tv-reclame.’ Volgens hem blijft televisie het medium met de grootste impact. ‘Het bewijs zijn Bart De Wever en Maggie De Block: de twee populairste politici van Vlaanderen en ze zitten niet op Twitter of Facebook.’

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig