E-commerce ziet omzet met ruim 18 procent groeien in 2013
Foto: rr

De onlineverkoop in België was in 2013 goed voor een totale omzet van 1,8 miljard euro, een stijging met 18,4 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat meldt BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars, woensdag.

Tijdens de eindejaarsperiode van 2013 hebben de online handelaars in ons land een omzetcijfer van 285 miljoen euro behaald, ofwel 15,8 procent van hun totale jaaromzet. ‘Dit is een aanzienlijke stijging (+21 procent) tegenover dezelfde periode in 2012’, aldus BeCommerce.

Wat volgens de vereniging opvalt, is dat de consument zijn aankopen nog meer online deed tijdens de voorbije kerstperiode. Deze periode is dan ook de populairste van het jaar. Sinterklaas en ‘Cyber Monday’ (de maandag na Thanksgiving) komen respectievelijk op de tweede en op de derde plaats.

Modeartikelen

Het populairst in de onlineverkoop waren ook vorig jaar modeartikelen en accessoires. Multimedia en elektronica winnen aan populariteit en kennen volgens BeCommerce de snelste stijging in de webshops. De verkoop van cosmetica, die onbestaand was in 2012, bevindt zich nu op gelijke hoogte als hardware- en softwareartikels.

‘Ondanks de stagnerende economische context, heeft de onlineverkoop in België de wind in de rug’, zegt Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce. ‘Bovendien zien we heel wat Belgische e-commerce distributiecentra ontstaan, die sterk aan het opkomen zijn op de markt. Onder hen heb je bijvoorbeeld Katoen Natie, die onder andere werkt voor Snapstore by Cameleon en voor Vente-Exclusive.com, maar ook Tailor Made Logistics, Belspeed en heel wat anderen krijgen een groot aantal bestellingen binnen.’