Doen of niet: voor- en nadelen van ‘0,2 promille’
Foto: REPORTERS

Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) wil de maximale hoeveelheid alcohol die bestuurders in het bloed mogen hebben, verlagen tot 0,2 promille. ‘Goed idee’, zeggen sommigen. ‘Pak eerst de prioriteiten aan’, vinden anderen.

De ‘0,2 promille’ van Crevits komt niet uit het niets. In enkele andere landen is het al zo ver: Zweden (sinds 1990) en Polen bijvoorbeeld. Het lijkt een kwestie van tijd voor de regels bij ons ook verstrengen. Toch sleept de discussie al erg lang aan. In 2009 stelde toenmalig staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) een variant voor: een verlaging van de alcoholgrens tot 0,2 promille voor wie nog geen twee jaar een rijbewijs heeft.

Ook dat idee komt uit het buitenland: in Duitsland geldt zelf de nultolerantie voor die categorie en in Nederland ligt de grens op vijf jaar rijbewijs. Die grens voor jonge chauffeurs is trouwens een aanbeveling van de European Transport Safety Council. Het voorstel van Schouppe bleef echter door de val van de regering in de kast liggen.

Waarom niet gewoon een duidelijke 0,0?

Dat is wat de Europese Commissie wil voor jonge, onervaren chauffeurs, een plan dat de Commissie uiteenzette in 2010. Diezelfde Schouppe zei toen: ‘Dat is niet werkbaar. Wie ’s middags een pintje drinkt en ’s avonds naar huis rijdt, riskeert dan een boete. Dan dreig je zelfs tegen de lamp te lopen als je een likeurpraline eet.’

Een onderzoek uit 1999 toont overigens aan dat Schouppe een punt heeft: één minuut na het eten van twee likeurpralines wees een blaastest uit dat drie proefpersonen promillages van 0,53; 0,64 en 0,87 hadden. Maar dat kwam vooral door de alcohol die nog aanwezig was in de mond. Volgens een korte berekening van toxicoloog Jan Tytgat van de KU Leuven komt de grens van 0,5 promille ongeveer overeen met 30 pralines voor een vrouw van vijftig kilo. Dat alles toont aan dat een nulgrens sowieso problematisch zou zijn voor fans van likeurpralines.

Dan maar kiezen voor 0,2?

Melchior Wathelet (CDH), staatssecretaris voor Mobiliteit, vindt dat er eerst werk gemaakt moet worden van extra sensibilisering en wacht ook het effect van de recente verhoging van de boetes voor dronken rijden liever af. De CDH’er wil het extra geld van de boetes inzetten voor meer alcoholcontroles. De grens voor professionele chauffeurs is in 2012 overigens al verlaagd tot 0,2 promille. Ook kamerlid Bart Tommelein (Open VLD) vindt dat er andere prioriteiten zijn:

Cijfers

Voor de volledigheid geven we nog een overzicht van de alcoholgrens in enkele Europese landen:

  • Hongarije en Estland: nultolerantie
  • Frankrijk, Italië, Luxemburg, Slovenië: 0,5 promille
  • Oostenrijk: 0,5 maar 0,1 voor wie nog geen vijf jaar een rijbewijs heeft
  • Nederland: 0,5 maar 0,2 voor wie nog geen vijf jaar een rijbewijs heeft
  • Spanje: 0,5 maar 0,3 voor wie nog geen 2 jaar rij-ervaring heeft
  • Kroatië: 0,5 maar 0,0 voor wie jonger dan 24 jaar is

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig