Europese autoverkoop kent in december sterkste groei sinds 2009
Foto: IMAGEGLOBE

De verkoop van nieuwe wagens in de Europese Unie kende in december een fikse groei. Het aantal nieuw ingeschreven wagens steeg 13,3 procent tegenover december het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers van sectorfederatie ACEA.

Het gaat om de sterkste groei op maandbasis sind december 2009. Er werden in totaal 906.294 nieuwe wagens ingeschreven. In volledig 2013 werden 11,8 miljoen nieuwe wagens ingeschreven, een daling met 1,7 procent.

Qua groei in de EU-landen spant vooral het Verenigd Koninkrijk de kroon. De Britten zagen hun automarkt in december met 23,8 procent aantrekken. Spanje kende een extra aangroei in de autosector van 18,2 procent. In België werden 12,3 procent meer auto’s verkocht. In Frankrijk, Duitsland en Italië groeide de automarkt respectievelijk met 9,4 procent, 5,4 procent en 1,4 procent.

Balans voor heel 2013 minder positief

Minder rooskleurig wordt het plaatje wanneer we de autoverkoop voor heel 2013 bekijken. Voor heel 2013 staat de teller van het aantal verkochte wagens op 11,85 miljoen stuks. Dat is een daling van 1,7 procent tegenover 2012. Daarmee wordt het laagste verkoopvolume sinds 1995 genoteerd.

Volgens de Europese Federatie van Autobouwers, ACEA, gaat het om ‘het slechtste cijfer sinds we in 2003 begonnen zijn met metingen in de vergrootte Europese Unie.’ Dit alles betekent dat de Europese automarkt in 2013 voor het 6de jaar op rij gekrompen is.

Vooral Mazda scoorde in 2013

Als we de cijfers benaderen vanuit het perspectief van de automerken dan blijkt dat vooral Mazda vorig jaar kon profiteren met een verkoopstijging van 16 procent. Stijgingen waren er bijvoorbeeld ook voor Jaguar Land Rover (9,7 procent), Renault - met dank aan dochter Dacia (+23,3 procent) -, Daimler (4 procent) en Mitsubishi (4,3 procent).

De grootste daling van de verkoop waren voor PSA Peugeot Citroën (-8,4 procent), Fiat (-7,1 procent), GM (-4,3 procent) en Ford (-3,2 procent). De VW-groep zag de verkoop stabiliseren (-0,6 procent), net als BMW (-0,8 procent).