Omzetdaling voor moederbedrijf Albert Heijn
Foto: WFA FOTOBURO DIJKSTRA

Supermarktconcern Ahold heeft de omzet in het vierde kwartaal van 2013 zien dalen tot 7,5 miljard euro. Dat maakte de onderneming donderdag bekend. De Nederlandse supermarktreus blijft tevreden over de Belgische Albert Heijn-winkels.

De daling bedroeg 4,2 procent, maar tegen constante wisselkoersen kwam de daling uit op 1,1 procent. In Nederland groeide de omzet nog wel met 0,7 procent. Dat was voornamelijk te danken aan de online-activiteiten van Ahold, zoals bol.com en albert.nl. De marktomstandigheden bleven ‘uitdagend’, aldus het concern.

In de Verenigde Staten daalde de omzet met 2,1 procent, onder meer als gevolg van een ‘krimpende markt voor voedingsmiddelen’. Ook was de vergelijkingsbasis voor de Ahold-supermarkten moeilijk, omdat de winkels eind 2012 profiteerden van de nasleep van de orkaan Sandy.

Over heel 2013 bedroeg de omzet van Ahold 32,6 miljard euro, een daling van 0,2 procent. Als de effecten van wisselkoersen worden meegenomen, was er sprake van een stijging met 2 procent.

Ahold is in België actief met supermarkten van Albert Heijn, met negentien winkels eind 2013. Ahold is “nog altijd” tevreden over de prestaties van de Belgische supermarkten, luidt het.