Vanmorgen gebeurden er twee zware ongevallen, op de ring rond Brussel en op de ring rond Antwerpen. Dat is geen toeval, zegt mobiliteitsorganisatie VAB. De vereniging vraagt een diepgaand onderzoek naar de maximumsnelheid op de ringwegen rond de grote steden. Bij ons mag op die ringwegen een stuk sneller gereden worden dan in onze buurlanden.

Vanaf 1 januari 2014 wordt de snelheid op de ring rond Parijs verlaagd tot 70 kilometer per uur. Volgens de Parijse burgemeester zal deze maatregel niet enkel de geluidshinder en luchtvervuiling doen dalen, maar zal ook de algemene verkeersveiligheid toenemen. Parijs is niet de enige Europese stad met een lagere snelheid op de ringweg.

VAB zette de snelheidsbeperkingen op de ringwegen van onze buurlanden op een rijtje. De conclusie was: de snelheid op de Belgische ringwegen ligt meestal hoger dan in de buurlanden. De snelheidsbeperking op wegen rond Brussel bedraagt 90 of 120 km/u, rond Antwerpen 100 km/u en 70km/u voor Kennedytunnel. Voor de ringwegen rond Parijs is dat 70 km/u (vanaf 1 januari 2014), rond Lyon 70 of 90 km/u, rond München 80 km/u, rond Berlijn 80 km/u, rond Amsterdam 80 of 100 km/u en rond Rotterdam 80 of 100 km/u.

Ook goed voor luchtkwaliteit

Europese studies tonen aan dat een snelheidsverlaging van 100km/u naar 80 km/u grote gevolgen kan hebben op de luchtkwaliteit: door het verlagen van de maximumsnelheid wordt ook de gemiddelde snelheid verlaagd, wat zorgt voor een lagere gemiddelde emissie per voertuig.

Bovendien neemt het snelheidsverschil tussen vrachtverkeer en ander verkeer af, waardoor ook het aantal rijstrookwisselingen en optrek- en afrembewegingen afneemt. Dat heeft positief effect op de gemiddelde emissie per voertuig. De verminderde dynamiek bevordert ook de doorstroming en kan de capaciteit van ringwegen doen toenemen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig