Frans café doet onbeleefde klanten meer betalen
Foto: Egalliano06
Een café in het Zuid-Franse Nice heeft de prijslijst op een originele manier aangepast om onvriendelijke klanten te weren. Op een bord maakt Petite Syrah duidelijk dat vriendelijke klanten beduidend minder betalen voor hun koffie. Het aangepaste prijsbord werd meteen een gigantische hit op twitter.

Cafébaas Fabrice Pepino vertrouwde aan de lokale krant toe dat het opmerkelijke initiatief eigenlijk begonnen was als een grap. 'Omdat sommige gehaaste klanten het druk hebben, zijn ze soms minder beleefd. Vaak wordt gezegd dat mensen in de Franse horeca onvriendelijk zijn. Klanten kunnen er echter ook wat van. De nieuwe prijslijst is onze variant van het Britse 'keep calm and carry on''.  

Het bord is duidelijk. 'Un café: 7 euro.' Un café, s'il vous plait: 4,25 euro.' En 'Bonjour, un café, s'il vous plait: 1,40 euro.' Volgens Pepino waren zelfs televisiecamera's het bord komen filmen. Bij de cafébaas roept dat echter een beetje gemengde gevoelens op.

'We leven in een vreemde wereld. Drie jaar lang hebben we passie in ons werk gestoken, om kwaliteitsvol eten en goede wijnen aan onze klanten te serveren. En waarmee krijgen we plots aandacht? Met een paar woordjes op een bord’, aldus Pepino.

Zelf ziet Pepino zijn aangepaste menukaart vooral als een goedhartige aanmoediging om wat vriendelijker met elkaar om te gaan. 'We hebben vooral vaste klanten. Zij zien er de humor van in en bestellen nu overdreven beleefd.’