De Lijn wint Prijs voor Overheidscommunicatie
Foto: BELGA

Vervoersmaatschappij De Lijn is bekroond voor haar communicatie via sociale media. De Lijn kreeg de Prijs voor Overheidscommunicatie van vakvereniging Kortom .

De Lijn is een pionier als het op onlinecommunicatie met haar reizigers aankomt. Het bedrijf converseerde als eerste Vlaamse overheidsbedrijf gestructureerd op de socialenetwerksites Twitter en Facebook , en wordt daar nu voor bekroond.

In het verleden hadden bus- en tramreizigers nog wel eens wat aan te merken op de communicatie van De Lijn, maar 'met een klein budget en zonder extra personeel zette De Lijn de stap naar sociale media om haar klanten zo goed mogelijk te antwoorden, helpen en informeren', zegt Marc van Daele, juryvoorzitter van de Prijs voor Overheidscommunicatie.

Persoonlijk contact

De Lijn werd uitverkoren uit vijf genomineerde projecten op een totaal van 27 inzendingen. Volgens de jury sprong de inzending van de openbaarvervoermaatschappij eruit omdat De Lijn als eerste Vlaamse overheidsbedrijf in persoonlijk contact met de gebruiker treedt.

'En daar zijn we met het hele team best trots op', zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder en social media manager van De Lijn. 'Op Facebook en Twitter samen hebben we meer dan 18.000 volgers. Maandelijks tellen we ook 6.000 gesprekken waarbij we doorgaans binnen het half uur op antwoorden'.

De publieksprijs op het najaarscongres in het Vlaams Parlement was voor het departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid voor zijn campagne over gehoorschade 'Help ze niet naar de tuut .'

Kortom, de vakvereniging van 940 communicatieprofessionals van de verschillende overheidsniveaus, wil met de prijsuitreiking het belang van overheidscommunicatie onderstrepen en overheden aanmoedigen er bewust mee om te gaan.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig