De piloten bij Brussels Airlines gaan mogelijk maandag al actie voeren. De piloten dienden vrijdag een stakingsaanzegging in nadat donderdag een verzoeningsvergadering met de directie niet het verhoopte resultaat opleverde.
Een algemene staking wordt het zeker niet, zegt Buekenhout. 'Maar het is wel mogelijk dat een aantal piloten niet vertrekt. Wij kunnen dat niet verhinderen.' Welke hinder er verwacht wordt voor de reizigers is niet duidelijk. 'Dat is koffiedik kijken en afwachten tot morgenvroeg', zegt de vakbondsman.
Volgens RTBF start de actie maandag om 5.30 uur en mogen reizigers zich verwachten aan vertragingen en geschrapte vluchten. Dat is echter nog niet bevestigd aan onze redactie.
'De vergadering donderdag was er een van de laatste kans en het management heeft jammer genoeg geweigerd om deel te nemen aan iedere vorm van dialoog', meldde ACLVB vrijdag. De vakbond kondigde in diezelfde nieuwsbrief sociale acties aan.
Malaise diep
Wat de piloten niet meer pikken is dat de directie zich niet houdt aan de afspraken die gemaakt werden in het plan 'Beyond 2012-2013', volgens Buekenhout. De grootste pijnpunten zijn het verlof en de seizoenscontracten voor 58+piloten.'De malaise zit diep', aldus nog de vakbondsman. De ‘arrogantie van de directie’ zorgt voor wrevel.
Of er nog een vergadering met de directie op de agenda staat, weet hij niet. 'De bal ligt nu in het kamp van de directie.'
Directie: ‘Onze afspraken altijd gerespecteerd’
Brussels Airlines zelf zegt verrast te zijn door de aangekondigde acties. 'Wij dachten dat wij goed nieuws hadden voor de piloten'. Dat zegt Geert Sciot, woordvoerder van Brussels Airlines. 'Wij zullen proberen onze dienstverlening zo goed mogelijk uit te voeren.' De maatschappij zegt niet te kunnen inschatten wat de impact van eventuele acties zal zijn.
'Wij bereikten vorig jaar met een personeelsdelegatie een akkoord over een herstructureringsplan, 'Beyond 2012-2013'', zegt Sciot. 'In ruil daarvoor kregen we van Lufthansa 50 miljoen euro. Dat geld moet gaan naar investeringen, maar ook naar productiviteitsverbetering. Voor dat laatste kwamen we met de piloten overeen dat ze gedurende twee jaar minder zouden werken. Het eerste jaar 85 procent, het tweede 90 procent. Door goede cijfers echter, kunnen de piloten vanaf januari, het tweede jaar dus, niet 90, maar wel opnieuw 100 pct aan de slag', zegt Sciot. Dat is dus eigenlijk goed nieuws voor de piloten.'
Brussels Airlines vroeg de piloten ouder dan 58 wel om plaats te maken voor jongere collega's. 'Piloten zijn op die leeftijd al volledig pensioengerechtigd. Het is toch logisch dat we hen vragen plaats te maken in plaats van jongere collega's te ontslaan?'
'Wat betreft de vakanties hebben we een spreiding gevraagd om onze dienstverlening te kunnen nakomen.' Sciot voegt daar nog aan toe dat Brussels Airlines 'altijd bereid blijft tot spreken'.