Gamma haalt omstreden spotje offline

De doe-het-zelf-winkel Gamma heeft het omstreden reclamespotje voor Mannendag offline gehaald.

De doe-het-zelf-winkel wil op zaterdag 16 november (en naar aanleiding van de ‘mannendag’, die op 19 november valt) mannen naar de winkel lokken met het vooruitzicht van een fotosessie met ‘kluspoezen’: knappe, jonge, schaars geklede vrouwen met klus-gereedschap. Bij het spotje hoorde een reclamespotje waarin de kluspoezen zich van hun meest sexy kan toonden.

Het spotje kreeg op sociale media flink wat negatieve reacties. Ook Sofie De Graeve van het Vrouwen Overleg Komitee was niet te spreken over het spotje. ‘Ironisch dat dit vlak na Vrouwendag komt. Het bewijst dat we gelijk hadden met ons thema, namelijk dat we nog altijd de stereotype ideeën over vrouwen en mannen moeten bevechten.’

‘De vrouw wordt erin voorgesteld als iemand die alleen ten dienste staat van de mannelijke lust. En de man wordt er duidelijk in afgebeeld als iemand die alleen op seks uit is. Is dat grappig? Wij zijn voor vrije meningsuiting. Maar dat dit nog kan, is toch symbolisch voor onze maatschappij’, aldus De Graeve in De Standaard.

Vanmorgen haalde Gamma het bewuste spotje offline, maar inmiddels postte iemand anders het opnieuw op Youtube.