‘Plan is nodig om elke titel sterk en levendig te houden’
Gert Ysebaert, ceo van Het Mediahuis. Foto: BELGA

Het toekomstplan van Het Mediahuis dat verregaande synergieën inhoudt tussen Het Nieuwsblad, De Standaard, Gazet van Antwerpen en Het Belang Van Limburg en dat 205 banen kost, is nodig om elke krantentitel ‘sterk en levendig’ te houden. Dat heeft Gert Ysebaert, ceo van Het Mediahuis, woensdag verklaard na afloop van de bijzondere ondernemingsraad in Antwerpen.

‘De titels moeten ook intenser gaan samenwerken om als groep voorop te kunnen blijven lopen in de digitalisering’, vindt Ysebaert. Dat Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen samen in Antwerpen zullen huizen, betekent volgens Ysebaert niet dat GvA het grootste slachtoffer in het verhaal wordt. ‘Er gaan net meer journalisten dan nu over Antwerpen werken. We versterken met andere woorden de roots van de krant’, zegt hij.

Ysebaert ontkende woensdag met klem dat het huidige plan slechts uitstel van executie zou zijn voor enkele krantentitels. ‘De media staan onder zware druk, maar al bij al staat de krantenmarkt er in Vlaanderen niet zo slecht voor in vergelijking met het buitenland. Het huidige plan is net bedoeld om verdere ontslagen in de toekomst te vermijden.’

Mediahuis wil volgens de ceo volop investeren in wat elk van de vier nieuwsmerken – Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Standaard – 'uniek' maakt.

'Daarnaast willen we een belangrijke besparing realiseren door de titels maximaal te laten samenwerken op alle andere terreinen. Voor elk van de nieuwsmerken ligt een duidelijk inhoudelijk project op tafel', aldus Ysebaert.

Het Nieuwsblad is het grootste nieuwsmerk van het Mediahuis, zowel in print als online. De redactie van Het Nieuwsblad krijgt een nieuwe organisatiestructuur en volgens ceo Gert Ysebaert zal de krant 'met haar grote en goed uitgebouwde redactie kunnen functioneren als leverancier van nationaal- en sportnieuws (via Sportwereld) voor de andere titels'.

Gazet van Antwerpen zal zich door de extra middelen en mensen nog meer kunnen focussen op Antwerpen, luidt het. De krant blijft sterk aanwezig in de regio’s Kempen en Mechelen. Door een intensere samenwerking met Het Nieuwsblad blijft de lezer van Gazet van Antwerpen verzekerd van de nationale en internationale verslaggeving en van het sportnieuws.

Het Belang van Limburg blijft zich vooral focussen op de provincie Limburg. Door de samenwerking met Mediahuis krijgt Het Belang van Limburg volgens Ysebaert de kans om zich sterker digitaal te ontwikkelen. Door de samenwerking met de andere titels kan Het Belang een betere keuze maken uit nationaal-, internationaal- en sportnieuws.

De Standaard versterkt volgens de ceo zijn rol als leidende kwaliteitskrant en blijft vooroplopen in digitale innovatie. 'De Standaard zal op dit vlak de inspirator kunnen zijn voor onze andere titels. De historische samenwerking met Het Nieuwsblad kan worden uitgebreid naar de andere media binnen de groep', aldus Gert Ysebaert.

Door de eigenheid van elk nieuwsmerk uit te diepen is de ceo ervan overtuigd dat de verschillende titels ook aantrekkelijk blijven voor adverteerders. 'Mediahuis biedt met zijn portfolio van sterke merken nieuwe mogelijkheden om snel en efficiënt verschillende doelgroepen te bereiken, zowel in print als online. De mogelijkheden voor regionale en lokale adverteerders breiden uit door de diepe lokale verankering van de Mediahuis titels.'