Hyves niet langer sociaal netwerk
Foto: Telegraaf Media Group

Hyves gaat zich binnenkort volledig toeleggen op online gaming. Dat maakte de Nederlandse dochter van Telegraaf Media Groep (TMG) donderdag bekend. De transformatie moet begin december zijn voltooid. Ontslagen worden niet uitgesloten.

De merknaam Hyves blijft bestaan en Hyves blijft onderdeel uitmaken van TMG, maar aan het sociale netwerkluik komt een einde. In de nieuwe vorm blijven er ongeveer 10 mensen specifiek actief bij Hyves, waar ten tijde van de overname nog 132 mensen werkten. ‘Maar omdat Hyves binnen TMG is geïntegreerd, is een groot aantal werknemers ook voor andere bedrijfsonderdelen actief’, klinkt het.

Het valt volgens TMG nog te bezien of het bedrijf weer een afschrijving zal moeten doen op Hyves. ‘Dat is natuurlijk afhankelijk van de waarde die wordt toegedicht aan gaming’, aldus een woordvoerder. TMG schreef in 2012 al 36,5 miljoen af op Hyves, op een aankoopprijs van 43,7 miljoen euro.

Hyves was na de oprichting in 2004 enige jaren zeer populair als sociaal netwerk, maar werd na 2010 al snel overvleugeld door Facebook. Gebruikers van Hyves kunnen in de tweede helft van november een aanvraag indienen om alles wat ze op de site hebben te downloaden.

Sinds 2009 bouwde Hyves ook aan een games-gemeenschap. Hyves Games heeft inmiddels 540.000 unieke bezoekers per maand en is daarmee naar eigen zeggen het grootste portaal voor online gaming in Nederland.