Sanoma zet Belgische bladen te koop
Foto: put

Het Finse mediabedrijf Sanoma wil zich meer concentreren op Nederland en Finland, de landen waarin het de sterkste positie heeft. Voor de Belgische tak, waartoe bladen als Libelle, Story en Flair behoren, wordt een overnemer gezocht.

In een mededeling klinkt het dat de Belgische activiteiten ‘onder strategische heroriëntatie’ komen te staan. Alle opties zijn daarbij open, ook een volledige verkoop. ‘Deze aankondiging zelf zal niet tot banenverlies leiden in België’, aldus het bedrijf in een persbericht. Daarmee schuift Sanome de beslissing daarover door naar de potentiële overnemers.

Aimé Van Hecke, hoofd van Sanoma Media België (SMB)  stelt dat het 'transformatieproces' dat vorig jaar werd ingezet 'nu een actieve fase ingaat'. 'Onze denkpistes variëren van gerichte afsplitsingen tot een volledige verkoop en van joint venutres tot gerichte overnames. Alle opties zijn open.' 

SMB is in ons land naar eigen zeggen de vijfde grootste speler. Het bedrijf zegt met grote veranderingen in de markt te worden geconfronteerd. Lezers vragen 'relevante en inspirerende content', terwijl adverteerders niet meer op zoek zijn naar klassieke advertentieruimtes maar 'communicatieoplossingen op maat'.

In ons land geeft Sanoma onder meer de tijdschriften Libelle, Feeling, Story, Vitaya magazine, Marie Claire, TeVe Blad en Pink Ribbon uit. Sanoma is daarnaast voor 33 procent eigenaar van De Vijver Media (Woestijnvis, Humo en de SBS-televisiezenders Vier en Vijf).

Kwartaalcijfers

Vandaag kondigt het bedrijf haar resultaten aan voor het derde kwartaal. Daarbij kondigt Sanoma een Europees transformatieprogramma aan zodat de groep opnieuw terugkeert naar winstgevende groei. In Nederland zullen daardoor 500 van de 1.600 jobs verdwijnen.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig