Belgische vakbonden niet gerust in plannen Sanoma
Foto: put

Het Finse mediaconcern Sanoma zal donderdag bekendmaken dat het de helft van zijn Nederlandse bladen in de etalage zet. De Nederlandse online tak moet verder rechtstreeks gaan rapporteren aan het bestuur van het moederbedrijf in Finland. Dat stelt de Nederlandse mediawebsite Emerce.nl woensdag op basis van bronnen. Ook in België wordt donderdagochtend meer duidelijkheid verwacht over de plannen. De Belgische vakbonden zijn er niet gerust in.

Sanoma wil het bericht niet bevestigen, maar stelt wel dat een verkoop van bladen een van de gevolgen kan zijn van een strategische heroverweging van de koers. Dat proces begon een half jaar geleden.

Volgens Emerce heeft de uitgeverij aan consultant Deloitte gevraagd om de verkoop van een deel van de bladen te begeleiden. Het zou gaan om de mannenbladen en de glossy’s. Vrouwen en woonbladen blijven. Een financiële beschouwing in maart 2014 moet vervolgens duidelijk maken of Sanoma Nederland nog zoveel waard is als in de boeken staat of dat er een afwaardering moet plaatsvinden.

Concreet publiceert Sanoma donderdag voorbeurs de kwartaalcijfers, waarbij het bedrijf naar verwachting ook een herschikking van de activiteiten zal aankondigen. Er vindt ‘s ochtends in Finland meteen een Europese ondernemingsraad plaats. Aansluitend staat er bij Sanoma in Mechelen een personeelsvergadering op de agenda.

Bij de Belgische vakbonden is men er alleszins niet gerust in. ‘Ik denk niet dat je een personeelsvergadering belegt alleen om de kwartaalcijfers toe te lichten’, klonk het eind vorige week. Sanoma geeft in ons land bijvoorbeeld magazines als Libelle, Flair en Story uit. Het mediabedrijf participeert ook voor een derde in De Vijver, de mediaholding boven de SBS-televisiezenders VIER en VIJF en het magazine Humo.

Sanoma verlaagde eerder dit jaar de winst- en omzetverwachting voor 2013. Het bedrijf verwees daarvoor naar de achteruitgang van de advertentiemarkten. In België daalde de omzet uit de advertentiemarkt tussen april en juni met 13 procent ten opzichte van het tweede kwartaal een jaar eerder.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig