‘Onderwijshervorming pakt watervalsysteem niet goed aan’
Foto: BELGA

De hervorming van het secundair onderwijs pakt het watervalsysteem niet ten gronde aan. Dat stelt de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) in een advies aan Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A), zo schrijft De Tijd.

De Vlaamse regering heeft afgesproken dat de toekomstige richtingen niet meer onder de noemers aso, tso of bso vallen. Zo wil ze het watervalsysteem tegengaan, waarbij leerlingen beginnen in het algemeen secundair onderwijs en ‘zakken’ naar het technisch of het beroepsonderwijs. De richtingen worden ingedeeld op basis van hun domein, zoals taal, en op basis van hun doel, zoals de arbeidsmarkt.

Maar dat plan heeft volgens de onderwijswereld geen zin als de perceptie blijft. ‘Louter een verandering van structuren, zoals voorgesteld in het masterplan, zal de perceptie van een waterval in het secundair onderwijs niet wijzigen’, stelt de Vlor, waarin alle onderwijsorganisaties zetelen.

Een richting die mikt op doorstroming naar de arbeidsmarkt zal net zoals een tso- of bso-richting als een ‘zwakke’ richting worden beschouwd, ook al schreeuwt de arbeidsmarkt om technische profielen.

De Vlor vreest zelfs dat de hervorming de perceptie van de onderwijswaterval nog versterkt. Het toekomstige studieaanbod maakt immers een onderscheid tussen richtingen die naar de arbeidsmarkt en richtingen die naar het hoger onderwijs leiden. De Vlor adviseert daarom om sterker in te zetten op bewustmaking en het benadrukken van een positieve keuze. 

Vlaams minister Pascal Smet vindt  dat het advies van de Vlor positiever is dan wat in de berichtgeving wordt weergegeven. 'Dat er naast het positieve ook opmerkingen zijn, lijkt me normaal', reageert Smet, die daaraan toevoegt dat hij de adviezen grondig zal analyseren en indien relevant zal meenenmen in de hervorming.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig