GO! wil meer aandacht voor diversiteit in lerarenopleiding
Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum Foto: BDW

Interculturaliteit moet een plaats krijgen binnen alle vakken van de lerarenopleiding. Dat zeggen het Minderhedenforum en het Vlaamse Gemeenschapsonderwijs (GO!), naar aanleiding van een studie, waar de ochtendkrant van De Standaard vandaag over berichtte. Daaruit blijkt dat vooroordelen de schoolcarrière van leerlingen met een migratieachtergrond belemmeren.

‘Sommige opleidingen besteden er nauwelijks aandacht aan, anderen stoppen het in een apart vak’, zegt Naima Charkaoui, directeur van het Minderhedenforum. ‘Wij willen een geïntegreerde aanpak: in elk vak moeten leerkrachten in spe weten dat ze voor een diverse klas zullen staan.’

Woordvoerster van het GO! Sarina Simenon treedt het Minderhedenforum bij. Er moet volgens haar meer aandacht komen voor diversiteit en interculturaliteit in de lerarenopleiding. Ze voegde er aan toe dat er GO! wel al pedagogische begeleiding en nascholing geeft aan leerkrachten over omgaan met diversiteit in de klas.

Uit onderzoek van de Universiteit Antwerpen, waarover deze krant vandaag berichtte, blijkt dat veel kinderen van Turkse en Marokkaanse origine zich door hun leerkrachten niet gerespecteerd voelen. De studie, bij meer dan 11.000 scholieren, waarschuwt dat ze zich daardoor minder aantrekken van school, hoewel ze aanvankelijk meer gemotiveerd zijn dan autochtonen.

Definitie van diversiteit ontbreekt

'Er lopen al projecten', laat Söhret Yildirim van het ENW weten.'We moeten in de eerste plaats die bestaande projecten opvolgen en monitoren. Momenteel is er veel te weinig structurele opvolging van lopende initiatieven omtrent interculturaliteit en diversiteit', aldus Yildirim. 'Het probleem voor de lerarenopleidingen is dat een definitie van diversiteit ontbreekt.'

 

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig